Spelen als motor voor gedragsverandering

“Hoe kan het dat het deze simpele spelletjes wél lijkt te lukken wat talloze andere technieken en campagnes nooit gelukt is: dat taaie rijgedrag van mensen bijsturen naar een duurzamere en veiligere richting?”Maarten van Gestel, NRC

Hoe ‘nudge’ je consumenten om veilige, duurzame of gezonde keuzes te maken? Hoe vergroot je de loyaliteit van jouw klanten of betrek je werknemers bij een organisatieverandering? Of je nu kijkt naar de scores die de Prius-bestuurder krijgt, de badges op Google Maps of nieuwe gezondheidsprogramma’s; bedrijven en instellingen zien steeds meer voordelen van gamification.

Hoe integreer je spelelementen binnen jouw werkomgeving?

Kennis van de sociale psychologie en game-design helpt ons om gedrag te begrijpen en mensen tot nieuwe keuzes te verleiden. Door spelelementen te combineren met drijfveren als ontwikkeling, beloning en status wordt gewenst gedrag zo geruisloos mogelijk gestimuleerd. Tijdens de 1-daagse workshop Gamification van NRC Live in samenwerking met Frisse Blikken leer je op basis van de principes van game design hoe je je conversie vergroot, leerprestaties verbetert of mensen helpt bewustere keuzes te maken.

Je verlaat de workshop met:

  • Theoretisch inzicht, de psychologie achter spelen en game design
  • Succesvolle voorbeelden van gamification, van organisatieontwikkeling tot sociale impact
  • Direct toepasbare tools en technieken waarmee je op eenvoudige wijze de principes van game design toepast binnen jouw werkomgeving

Frisse blikken biedt organisaties de daadkracht en frisheid van jong ondernemerschap. Ze weten organisaties te prikkelen om op een betere en leukere manier naar nieuwe uitdagingen te kijken. Met zo’n 90 ‘frisse blikken’ en meer dan 300 opdrachtgevers – waaronder DSM, ASML, Eneco, ING, de Radboud Universiteit en Rijkswaterstaat, gebruiken ze onder meer spelelementen om doelgroepen op een innovatieve manier te activeren.

Gamify jouw uitdaging

Leer tijdens de 1-daagse workshop van NRC Live alles over gamification en hoe je dit als professional inzet op het gebied van marketing, organisatieverandering, leren en ontwikkelen, en nog veel meer.

Meer informatie?
Neem contact op met ons team (email nrclive@nrc.nl, tel. 020-7553921)

Lees meer

In het kort
  • Datum 18 december 2018
  • Tijden 09:00 - 17:00 uur
  • Locatie De Pionier, Utrecht
  • Kosten €699
  • Meer info? nrclive@nrc.nl of 020 755 39 21
Let the games begin!
  • “Gamification successes like the 28 million-strong Nike+ running app appeal to consumers by capitalizing on a known interest (in this case, running) and layering challenges and benefits on top — in exchange for loyalty and lots of data.” – Forbes, augustus 2018
  • “Organizations face an engagement crisis. Their customers, employees, and stakeholders are bombarded with the noise of social marketing. Gamification provides a needed edge. It can help change behaviors, develop skills and drive innovation. But despite its great potential and popularity, most companies get gamification wrong.” – Gartner
  • “We’re engaged by games. We respond to some of these game elements not because it’s some cool new idea that someone came up with, but because it relates to our basic human drives — our motivation for mastery, our desire to be connected to something broader than ourselves, our response to a desire for achievement”. - Kevin Werbach, Wharton
  • "De score-systemen werken zo goed omdat mensen van nature gek zijn op uitdagingen die nét boven hun kunnen liggen" - NRC, januari 2018
  • “In the span of a decade, mobile gaming will have grown from the smallest segment in 2012 to a 100-billion-dollar industry in 2021.” – Global Games Market Report 2018
Voor wie?

Dit programma is bedoeld voor innovators, marketeers, opleiders, IT-designers en HR managers. Je leert aan de hand van de principes van game design hoe je anderen in beweging krijgt en gaat tijdens het programma aan de slag met je eigen case.

Programma
Tijd Inhoud Spreker
9:30
Introductie en psychologie van spelen
Lees meer

Gamification is het toepassen van game-design denken in een non-game context met als doel gebruikers te betrekken, gedrag te veranderen, of complexe situaties te veranderen. Je leert meer over de psychologie van spelprincipes en -technieken en hoe deze binnen uiteenlopende sectoren en vakgebieden worden toegepast. Waarom motiveren spellen? En waardoor wordt jouw doelgroep gemotiveerd?

11:00
Ontwikkelen van een gamification concept
Lees meer

Voor welke uitdaging kun jij gamification inzetten en welke verandering (in gedrag) wil je daarmee teweeg brengen? Je werkt aan de hand van een eigen vraagstuk in 8 stappen toe naar een eerste prototype.

15:00
The proof is in the playing
Lees meer

De beste manier om te leren over gamification is door het te doen en te ervaren!

Locatie

De Pionier
Grebbeberglaan 15
3527 VX Utrecht

De Pionier ligt op 20 minuten loopafstand van het Centraal Station Utrecht, maar er zijn ook verschillende mogelijkheden om het OV bij de Pionier te komen: bus 7 (Van Bijnkershoeklaan), 24 (Koningin Wilhelminalaan), 26 (24 Oktoberplein), 47, 74 en 77 (Anne Frankplein) en de Sneltram (24 Oktoberplein Zuid). Met de auto kun je bij de Jaarbeurs parkeren en vanaf daar lopen of met de bus.

In samenwerking met

“Wij hebben frisse blikken. Nee. Het is meer dan dat. Wij kijken met verwondering en nieuwsgierigheid naar de wereld om ons heen. Naar de wereld van grote organisaties die te maken hebben met nieuwe uitdagingen. Een wereld die vraagt om vernieuwing.”

Frisse Blikken werkt voor organisaties die staan te springen om de frisse blik van ondernemend talent. Je kunt bij ons terecht met vragen over het ontwikkelen van leer- en verandertrajecten, het bereiken van de moderne consument, serious gaming en gamification, procesoptimalisatie, talentontwikkeling en (arbeidsmarkt)communicatie. Uitdagingen die voor ons als nieuwe generatie heel vanzelfsprekend zijn en waar een frisse blik behoorlijk bij kan helpen.

Meld je aan voor deze workshop!

Dit programma geeft je de kennis, handvatten en inspiratie om spelelementen te integreren in jouw werkomgeving.

Ben jij er helemaal klaar voor om je te verdiepen in de wereld van Gamification? Sluit je dan aan bij deze unieke 1-daagse workshop Gamification van NRC Live i.s.m. Frisse Blikken.

Uitverkocht, nieuwe datum: 11 april
Veelgestelde vragen
  • Wat zijn kosten voor deelname?

    Inschrijfkosten per deelnemer zijn €699. Deze prijs is inclusief opleidingsfaciliteiten, catering/lunch en materialen.

  • Fiscale aftrek voor studiekosten

    Wist je dat je als zelfstandig ondernemer of als werknemer altijd gebruik kunt maken van de persoonsgebonden aftrek of de fiscale aftrek voor studiekosten? Dit houdt in dat de kosten van scholing, met inachtneming van een drempel op je inkomen, in mindering gebracht kunnen worden. Op deze manier betaalt de fiscus een groot gedeelte van jouw opleiding.

  • Kan ik mij inschrijven voor een andere locatie of datum?

    Deze workshop is ontstaan uit een samenwerking tussen NRC Live en Frisse Blikken. Alle edities vinden plaats in Utrecht. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe data? Stuur een mail naar nrclive@nrc.nl.

  • Hoe groot is de groep deelnemers?

    Tijdens de workshop is er met een groep van 15-25 voldoende ruimte voor interactie en het inbrengen van jouw vragen en uitdagingen.

  • Wie zijn de docenten?

    De workshop staat onder leiding van lead game designer Maarten Molenaar. Hij is ervan overtuigd dat in iedereen een gamer schuilt en heeft jarenlange ervaring als spelontwikkelaar voor uiteenlopende organisaties. Met veel energie en boordevol inzichten, neemt hij je mee in de wereld van flow, beloning en feedback loops.

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!