Wie hebben de toekomst? Banken of fintechs?

Op 17 mei vond het NRC Live event De Fintech-transformatie plaats. Mensen uit de financiële wereld kwamen samen om een antwoord te vinden op twee prangende vragen: wat maakt een fintech bedrijf succesvol, en hoe reageren traditionele banken op verandering? Twee trainees met ervaring bij zowel ABN AMRO als haar fintech-spinoff Moneyou blikken terug.

De hoogtijdagen voor fintechbedrijven zijn aangebroken. Over de hele wereld schieten fintech bedrijven als paddenstoelen uit de grond. Eind 2017 kende Nederland al 430 fintech bedrijven. Dankzij de komst van nieuwe wetgeving zoals PSD2 is het niet ondenkbaar dat dit de komende jaren zal verdubbelen.

“Wie hebben de toekomst? Banken of fintechs? Twee trainees met ervaring bij zowel @abnamro als @moneyouNL blikken terug op het fintech event @nrclive”
Tweet this!

Niemand weet hoe snel dat zal gaan. Wat we wel weten is dat dit zeer bedreigend is voor het huidige businessmodel van traditionele banken. De grote vraag is dan ook of en hoe die traditionele banken in dit nieuwe tijdperk zullen overleven.

Van product naar ervaring

Brett King, bestseller-auteur en oprichter van Moven, gaf het antwoord: het is jezelf opnieuw uitvinden of verdwijnen. Tijdens zijn spraakmakende seminar legde hij uit dat het succes van fintech-bedrijven vooral ligt in het benaderen van het first principle design. Dat houdt in dat fintech-bedrijven financiële diensten from scratch ontwerpen met behulp van huidige technologie. Daarbij staat de klantervaring centraal, niet het product.

“Bij first principle design ontwerpen fintech-bedrijven financiële diensten from scratch, met behulp van huidige technologie”

Hoe anders is dat bij traditionele banken, waarbij het product vaak nog centraal staat. Zij integreren bestaande producten in nieuwe kanalen. Die aanpak, zo gelooft Brett King, is niet levensvatbaar. Volgens hem zullen bankproducten zoals creditcards verdwijnen. De beleving van een bankdienst komt centraal te staan. Daarom is het niet ondenkbaar dat bedrijven die gebruik maken van first principle design traditionele banken in de (nabije) toekomst van hun troon zullen stoten.

Sterker nog, – en daar zal de traditionele bankier een tikje nerveus van worden – King vermoedt dat de grootste financiële instelling in 2030 niet meer een bank zal zijn, maar een technologiebedrijf.

King vermoedt dat de grootste financiële instelling in 2030 niet meer een bank zal zijn, maar een technologiebedrijf.

Vijf mogelijke toekomstscenario’s

Maar hoe ziet de toekomst er dan precies uit? Daar valt nog over te twisten. Het comité van Basel – waar internationale toezichthouders bijeen komen – wijst vijf mogelijke toekomstscenario’s aan voor de rol van de traditionele bank:

  1. Better bank: Traditionele banken met hun bankproducten zullen blijven bestaan en behouden het directe klantcontact. Zij zullen zich wel aanpassen aan nieuwe technologieën zoals artificial intelligence (AI).
  2. New bank: Traditionele banken worden overgenomen door nieuwe banken (neo banks of challenger banks). Het directe klantcontact is voornamelijk digitaal.
  3. Distributed bank: Traditionele banken en fintech bedrijven zullen als partners samenwerken. Ze zullen gezamenlijk diensten leveren en contact hebben met de klant.
  4. Relegated bank: Traditionele banken zullen de diensten verlenen en financiële technologische bedrijven nemen al het klantcontact over.
  5. Disintermediated bank: Traditionele banken hebben geen rol meer.

Naar aanleiding van deze vijf toekomstscenario’s kregen de aangeschoven panelleden de vraag voorgeschoteld: ‘in welk scenario geloof jij?’

Iedereen koos voor scenario’s drie of vier (distributed bank en relegated bank). Zowel de traditionele bankier als nieuwe spelers in de financiële markt waren het met elkaar eens dat de traditionele bank niet helemaal zal verdwijnen. Wel zullen zij steeds meer verschillende concurrenten krijgen. Om fintech-bedrijven voor te zijn, zullen zij in rap tempo nieuwe, innovatieve, digitale ideeën moeten initiëren.

Om fintech-bedrijven voor te zijn, zullen traditionele banken in rap tempo nieuwe, innovatieve, digitale ideeën moeten initiëren.

Kunnen banken de fintechs nog wel bijbenen?

De vraag is alleen of dit nog haalbaar is als je kijkt naar bedrijven zoals Moneyou, Bux en Peaks. Die bedrijven zijn volledig digitaal en stellen de behoeften en de ervaring van de klant centraal. Menno van Leeuwen, Hoofd Business & Customer Development bij Moneyou, vertelde vol trots over ‘de digitale speedboat’ van ABN AMRO die onlangs een nieuwe app heeft gelanceerd: Moneyou GO.

Mensen noemen geldzorgen het vaakst als grootste stressoorzaak, vertelde hij. Moneyou Go biedt daarom een helpende hand bij sparen, zonder dat haar klanten het overzicht verliezen over hun eigen financiën. Het is een gebruiksvriendelijke alles-in-één-app waar gebruikers kunnen sparen en betalen tegelijkertijd.

“Mensen noemen geldzorgen het vaakst als grootste stressoorzaak”

Ook Peaks helpt haar klanten om te sparen voor later. Sijbrand Tieleman, mede-oprichter van Peaks, legde het publiek uit hoe de Peaks app klanten helpt om te sparen voor later door te beleggen met je wisselgeld.

Bux richt zich net als Peaks op de beurshandel, maar Bux focust meer op de klantbeleving dan op het spaargedrag van haar klanten. Volgens Nick Bortot, CEO van Bux, zijn veel mensen geïnteresseerd in de financiële markt, maar laten ze zich tegenhouden door de complexiteit van die markt. Voor hem de reden om de app Bux te lanceren. Met die app leren gebruikers op een makkelijke, leuke en leerzame manier te handelen in aandelen. Bux is overal in Europa verkrijgbaar en heeft naast een aandelen-app nu ook een crypto-app.

Chatbot

Er zijn dus al grote spelers op het gebied van financiële technologische ontwikkelingen. Het is lastig die bij te benen, maar ook traditionele banken zijn volop in beweging. ABN AMRO is bijvoorbeeld bezig om de klantervaring te verbeteren door middel van AI.

Er zijn al grote spelers op het gebied van financiële technologische ontwikkelingen. Het is lastig die bij te benen, maar ook traditionele banken zijn volop in beweging

Zo werd in januari een chatbot genaamd Anna gelanceerd, om klanten sneller te helpen en het contact center binnen ABN AMRO te ontlasten. Klanten reageren nu al positief, hoewel Anna nu nog verre van ideaal is. Uiteindelijk moet de chatbot volledige gesprekken kunnen voeren. En misschien lukt het Anna zelfs om in de toekomst emotioneel geladen berichten te herkennen en daar met bijpassende emotie op te reageren.

Het gaat heel spannend worden

De conclusie? De financiële markt is volop in beweging. Nieuwe technologische ontwikkelingen spelen een grote rol, veranderende behoeften van de klant hebben veel nieuwe spelers aangehaakt. Traditionele banken voelen de nieuwkomers in hun nek hijgen en vragen zich waarschijnlijk af of zij zullen overleven in dit nieuwe tijdperk.

Zullen zij worden ingewisseld voor nieuwe financiële technologische bedrijven? Of hebben die fintechs hen juist nodig om zelf te kunnen overleven? Het antwoord hebben we nog niet, de spannende toekomst zal het leren.


Dit stuk is geschreven door Jimmy Lange & Maxime van der Donk – ABN AMRO / Moneyou.


Rondom ons fintech-event delen wij regelmatig opiniestukken van onze sprekers.

Bekijk programma

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!