Waar blijft de CIO – de Chief Impact Officer?

waar blijft de CIO

De sneakers van VEJA, de Fairphone en de veganistische worsten van de HEMA. Steeds vaker willen bedrijven niet alleen producten verkopen, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. Natuurlijk is dat heel goed nieuws. Tegelijkertijd moet ondernemen met impact niet de zoveelste modegril worden. En het woord ‘impact’ geen leeg en nietszeggend begrip. De oplossing? Professioneel impactmanagement dat belegd is in de kern van het bedrijf.   

Je ziet ze steeds meer: die hippe VEJA-sneakers. Schoenen met niet alleen een mooi design maar vooral ook een indrukwekkend verhaal. VEJA stopt namelijk geen geld in grote marketingcampagnes, maar gebruikt die enorme budgetten om te investeren in fair trade en milieuvriendelijke materialen zoals biologisch katoen, natuurlijk rubber en verschillende soorten gerecyclede materialen.

Ook de ondernemers achter de duurzame telefoon Fairphone zijn zogenoemde impactondernemers. Zij gebruiken delfstoffen uit mijnen die niet betrokken zijn bij burgeroorlogen. VEJA en Fairphone worden op hun beurt vaak ondersteund door financiële koplopers als de ASN Bank en de Triodos Bank, die al lang geleden besloten hebben met hun kapitaal op zoek te gaan naar maatschappelijk rendement.

Van koplopers naar mainstream

In al deze gevallen gaat het om ondernemers die impact in de kern omarmen. Die verder gaan dan duurzaam ondernemen, netjes zakendoen, medewerkers goed behandelen en transparant zijn over hun footprint. Zij willen doelbewust specifieke maatschappelijke problemen helpen oplossen met hun product of service. Ze meten hun impact en leggen daarover verantwoording af aan klanten én de samenleving.

Spannende tijden dus, want als deze grote spelers in beweging komen kunnen zij echt veel maatschappelijke winst boeken.

Inmiddels zien we dat ook steeds meer grotere bedrijven zich richten op maatschappelijke impact. Denk bijvoorbeeld aan de HEMA die veganistische versies van al zijn bekende producten wil gaan maken, waaronder de iconische HEMA-rookworst. Ook de overname van de Vegetarische Slager door Unilever is een teken dat grote bedrijven willen bijdragen aan het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Spannende tijden dus, want als deze grote spelers in beweging komen kunnen zij echt veel maatschappelijke winst boeken.

Impact meten – maar hoe dan?

Tegelijkertijd staat ondernemen met impact nog in de kinderschoenen. Lang niet alle bedrijven zijn hier bewust mee bezig. Ook is er vaak onduidelijkheid over wat dan precies bedoeld wordt met ‘maatschappelijke impact’ en hoe je dat aan kan tonen. Grote bedrijven als de NS en ABN AMRO publiceerden de afgelopen jaren hun eerste impactrapportages. Ze deden dat echter op hun eigen manier en vanuit verschillende definities van ‘impact’.

Dat is natuurlijk ook niet zo gek. Op dit moment bestaat er namelijk nog geen standaard voor impactrapportages of een procedure voor externe validatie. Dat maakt het lastig om claims van bedrijven over hun bereikte impact goed te toetsen of hun resultaten te vergelijken met die van anderen.

Professioneel impactmanagement wordt het nieuwe normaal

Hoog tijd dus dat alle bedrijven het sturen op impact net zo serieus behandelen als hun financiën, marketing of HR. Dat ze toegewijde professionals aannemen met een specifieke expertise en opleiding in impactmanagement. En die professionals een duidelijk zichtbare rol geven in de organisatie en laten meedenken over strategische impactvraagstukken. Ook hoog tijd dus voor een Chief Impact Officer (CIO) die naast de CEO en CFO plaatsneemt in het MT. Zo wordt het vergroten van impact een verantwoordelijkheid op het hoogste niveau in de kern van de organisatie.

Verhalen als die van VEJA, of Fairphone zijn dan in de toekomst hoop ik niet langer de mooie, maar zeldzame pareltjes. Ondernemen met impact wordt dan in Nederland het nieuwe normaal.


Edith Kroese, eigenaar Avance Impact

Edith Kroese is eigenaar van Avance Impact, dat zij in 2009 heeft opgericht. Ze heeft meer dan 15 jaar ervaring met adviestrajecten en impactstudies voor bedrijven, goede doelen en impact financiers. Edith is gespecialiseerd in het vraagstuk hoe organisaties hun impact kunnen vergroten. De afgelopen jaren begeleidde ze een groot aantal organisaties met hun strategische keuzes, meten of rapporteren over impact; waaronder impact fondsen (Stichting DOEN), ondernemers met maatschappelijke ambities (Tony Chocolonely) en Goede doelen organisaties (Aidsfonds). In 2017 heeft Edith de opleiding Impact Management opgezet, in samenwerking met de Erasmus Universiteit. De derde leergang isin maart 2019 van start gegaan.


Edith tijdens Impact Day 2019

Edith is tijdens Impact Day 2019 op 23 mei een van de keynote speakers. Ze zal het hebben over welke strategieën je als bedrijf kunt adopteren om impact te maken, ook al dat niet tot de kern van je organisatie behoort. Ze zet ze voor je op een rij én bespreekt de succesfactoren.

Lees meer over Impact Day

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!