Stel je eigen programma samen

Binnen vijf subthema’s kijken we naar de onderwijsmarkt en naar manieren om meer uit onderwijs, leren en ontwikkeling te halen. Van technologie in het onderwijs tot de bouwstenen van succesvol leren en van onderwijsvernieuwingen tot het belang van Leven Lang Leren – het programma is divers.

Tussen 13.00-16.00 uur kies je drie kennissessies. Binnen de vijf thema’s kun je op die manier drie sessies kiezen die bij jouw leerbehoeften passen en zo je eigen middagprogramma samenstellen. Vooraf inschrijven is niet nodig.

  • Technologie in het onderwijs
  • De bouwstenen van succesvol leren
  • Onderwijsvernieuwing: vloek of zegen?
  • Handleiding bij uitdagingen
  • Leven Lang Leren: de sleutel tot on- én offline succes
Technologie in het onderwijs

Data in het klaslokaal | 13.00 – 13.50

Bart Karstens
Digitale technologieën verruimen de mogelijkheden om de potenties en prestaties van zowel leerlingen als docenten te meten, te analyseren en via gerichte interventies te verbeteren. Dat klinkt fantastisch, maar het roept ook allerlei vragen op. We denken vaak “meten=weten”, maar wat meet je precies, van wie is de data, wat gebeurt er met die data, en wat zijn eigenlijk de effecten?


Cyberschool: het is tijd voor een keurmerk! | 14.00 – 14.50

Ismael Ahmidout 
De cyberwereld is er een van vele gevaren en ook het onderwijs moet zich daar bewust van zijn. In deze sessie staat cyberveiligheid centraal. Want al die technologie die we gebruiken en de data die we verzamelen, hoe veilig is dat eigenlijk? Leerlingen, docenten, nderwijsprofessionals én bestuurders moeten de gevaren beter herkennen. Het is tijd voor lessen cyberveiligheid, misschien is het zelfs wel tijd voor een keurmerk? We praten er over verder!


AI in het onderwijs: gepersonaliseerd onderwijs voor iedereen | 15.15 – 16.00

Youssef El Bouhassani, Jonas Voorzanger
AI automatiseert én personaliseert het leerproces. Door kennisoverdracht te automatiseren kan iedere leerling zijn of haar eigen pad volgen. Aan de hand van learnings graphs bouwt LeerLevels een online curriculum. Dat combineren ze met een algoritme dat iedere leerling zo optimaal mogelijk naar het einddoel brengt. Zo is gepersonaliseerd onderwijs schaalbaar, voor iedereen toegankelijk én biedt het de docent de mogelijkheid om daar in te springen waar het echt nodig is. Deze sessie richt zich op de rol van AI in het onderwijs, het bouwen van een learning graph en wat je zelf kunt doen om gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken.

Bart Karstens
Bart Karstens Researcher AI Ethics & Digital Society Rathenau Institute
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout Head of Cyber Defense Center van de De Nederlansche Bank en Voorzitter Stichting Cyberschool
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Co-Founder LeerLevels en Docent van het Jaar 2018
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger Co-founder LeerLevels
Bekijk alle sprekers...
De bouwstenen van succesvol leren

Een gezonde leeromgeving | 13.00 – 13.50

Jaap Seidell
Hoe creëer je een gezonde leeromgeving? Wat is de impact van voeding op ons  leervermogen?


Kennisoverdracht volgens de academische Pabo: Expliciete Directe Instructie | 14.00 – 14.50

Erik Meester en studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs.

 


Van Leesoffensief naar leesbevordering in de praktijk: hoe krijg je jouw leerling of student aan het lezen? | 15.15 – 16.00

 

Jaap Seidell
Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid VU Amsterdam
Erik Meester
Erik Meester Docent Pedagogische Wetenschappen Radboud Universiteit
Janice Banwarie
Janice Banwarie Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Ryan Rietman
Ryan Rietman Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Bekijk alle sprekers...
Onderwijsvernieuwing: vloek of zegen?

Eindexamen zonder les | 13.00 – 13.50

Sjef Drummen 
Eindexamen zonder les? Op de Agora-school kan het. Geen rooster, geen klassen of vakken, maar wel vertrouwen in de leerling. Sjef Drummen is er als directie-lid van de Niekee school en ontwikkelaar van het zogenoemde Agora-model groot voorstander van.


Aan de slag met de praktijkklas: stimuleren van praktisch geschoolden! | 14.00 – 14.50

 


Toetsrevolutie: een combinatie van formatief én summatief evalueren | 15.15 – 16.00

Gerdineke van Silfhout, Valentina Devid
Steeds meer scholen omarmen formatief evalueren en zijn hierin zoekende naar een goede vorm. Het creëren van meer eigenaarschap, het aanzwengelen van intrinsieke motivatie bij leerling/scholier/student en het opzetten van meer leerdoelgericht onderwijs zijn wensen bij een stap naar Formatief Evalueren. Daarnaast is de doorgeslagen toetsdruk – waar op te veel scholen sprake van is – een veelvoorkomende reden om het over een andere boeg te gooien. Maar, docenten, schoolleiders én schoolbestuurders zijn zoekende. Hoe implementeer je formatief evalueren op de juiste manier? Hoe vind je de juiste balans tussen formatief én summatief evalueren en combineer je beide gericht en bewust? In deze sessie kijken we aan de hand van een praktijkvoorbeeld naar de implementatie van formatief evalueren. Van successen tot belemmeringen en van het gedroomde ideaal tot realistische uitdagingen.

Sjef Drummen
Sjef Drummen Onderwijskunstenaar en Co-founder Niekée en Agora Roermond
Gerdineke  van Silfhout
Gerdineke van Silfhout Projectleider toetsing SLO
Valentina Devid
Valentina Devid Teamleider en Docent Geschiedenis
Bekijk alle sprekers...
Handleiding bij uitdagingen

Vijf jaar na de invoering van passend onderwijs: hoe zorg je ervoor dat alle kinderen een passende plek krijgen? | 13.00 – 13.50

Karin Aarden-Hermsen en Jin Raghoebar
De SBO, een school met 320 leerlingen van wie de helft psychische problemen heeft en een derde een gedragsstoornis, werkt als een van de eerste scholen in Nederland nauw samen met de gemeente, het samenwerkingsverband en jeugdzorg. Voor de leerlingen én ouders is deze vorm fantastisch, maar het nieuwe en succesvolle experiment komt met de nodige uitdagingen: onder druk staande budgetten, andere methodieken en uiteenlopende belangen. Hoe krijg je het dan toch zelf voor elkaar? Karin Aarden stelde een leidraad op om andere schoolleiders te helpen in de realisatie van passend onderwijs voor iedereen.


Help: mijn school heeft een slecht imago! | 14.00 – 14.50

Jolanda Hogewind 
Een bedreiging van het imago door inspectierapporten en media? Menig onderwijsbestuurder heeft wel eens met de handen in het haar gezeten. Hoe help je de school er weer bovenop? Lessen van een schoolbestuurder.


De juiste weg door het subsidiedoolhof | 15.15 – 16.00

Subsidies genoeg, maar hoe kom je erachter dat ze bestaan? En, hoe zet je vervolgens de volgende stap? Welke subsidies zijn er, wanneer kun je er als school aanspraak op aanmaken en hoe werkt dat in de praktijk?

Karin  Aarden-Hermsen
Karin Aarden-Hermsen Directeur en beoogd bestuurder Samenwerkingsverband De Westfriesse Knoop
Jin  Raghoebar
Jin Raghoebar Waarnemend directeur SBO De Watertuin
Jolanda Hogewind
Jolanda Hogewind Bestuurder/directeur IJburg College Amsterdam
Bekijk alle sprekers...
Leven Lang Leren: de sleutel tot on- én offline succes

Leven Lang Leren, hoe dan? | 13.00 – 13.50 uur

Jet Bussemaker
Flexibele beweging op de arbeidsmarkt is essentieel, gezien de veranderende demografie én de invloed van technologie. Hoe is Leven Lang Leren onderdeel van de sociale investeringsstaat? Wat zijn de effecten van bijscholing? En, hoe ziet de bijscholing van de toekomst eruit?


The Future of E-Learning | 14.00 – 14.50

Wilfred Rubens
Wat zijn de kenmerken van succesvolle online bijscholingsprogramma’s? Hoe krijg je de drop-out cijfers omlaag en de succesratio van studenten omhoog? We kijken naar de laatste tools, tips én tricks in online learning. Wilfred Rubens heeft leren van volwassen gestudeerd (specialisatie van pedagogische wetenschappen), en onderwijsmanagement. Hij houdt zich bijna 25 jaar bezig met e-learning.


Bijscholing van de toekomst: Serious Gaming als schoolvoorbeeld | 15.15 – 16.00

Joris van den Bergh, oprichter Gamificationers
Hoe haal je het optimale uit de fysieke aanwezigheid van studenten? Hoe kun je, voorbij de hype van online leren, interactiviteit inzetten om de leerbeleving én effectiviteit te verbeteren? Serious Gaming kan wel eens de bijscholing van de toekomst zijn.

Jet Bussemaker
Jet Bussemaker Politicoloog, oud-minister en hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke impact Universiteit Leiden
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens Onafhankelijk adviseur technology enhanced learning
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh Founder Gamificationers
Bekijk alle sprekers...
Bekijk het hele programma

 

Sprekers

Jet Bussemaker
Jet Bussemaker
Jet Bussemaker Politicoloog, oud-minister en hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke impact Universiteit Leiden
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Co-Founder LeerLevels en Docent van het Jaar 2018
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout Head of Cyber Defense Center van de De Nederlansche Bank en Voorzitter Stichting Cyberschool
Jaap Seidell
Jaap Seidell
Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid VU Amsterdam
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh Founder Gamificationers
Karin Aarden-Hermsen
Karin  Aarden-Hermsen
Karin Aarden-Hermsen Directeur en beoogd bestuurder Samenwerkingsverband De Westfriesse Knoop
Jin Raghoebar
Jin  Raghoebar
Jin Raghoebar Waarnemend directeur SBO De Watertuin
Bart Karstens
Bart Karstens
Bart Karstens Researcher AI Ethics & Digital Society Rathenau Institute
Gerdineke van Silfhout
Gerdineke  van Silfhout
Gerdineke van Silfhout Projectleider toetsing SLO
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger Co-founder LeerLevels
Erik Meester
Erik Meester
Erik Meester Docent Pedagogische Wetenschappen Radboud Universiteit
Janice Banwarie
Janice Banwarie
Janice Banwarie Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Ryan Rietman
Ryan Rietman
Ryan Rietman Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Sjef Drummen
Sjef Drummen
Sjef Drummen Onderwijskunstenaar en Co-founder Niekée en Agora Roermond
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens Onafhankelijk adviseur technology enhanced learning
Valentina Devid
Valentina Devid
Valentina Devid Teamleider en Docent Geschiedenis
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!