Stel je eigen programma samen

Binnen vijf subthema’s kijken we naar de onderwijsmarkt en naar manieren om meer uit onderwijs, leren en ontwikkeling te halen. Van technologie in het onderwijs tot de bouwstenen van succesvol leren en van onderwijsvernieuwingen tot het belang van Leven Lang Leren – het programma is divers.

Tussen 13.00-16.00 uur kies je drie kennissessies. Binnen de vijf thema’s kun je op die manier drie sessies kiezen die bij jouw leerbehoeften passen en zo je eigen middagprogramma samenstellen. Vooraf inschrijven is niet nodig.

  • Technologie in het onderwijs
  • De bouwstenen van succesvol leren
  • Onderwijsvernieuwing: vloek of zegen?
  • Unconference: jij beslist
  • Leven Lang Leren: de sleutel tot on- én offline succes
Technologie in het onderwijs

Data in het klaslokaal | 13.00 – 13.50

Bart Karstens
Digitale technologieën verruimen de mogelijkheden om de potenties en prestaties van zowel leerlingen als docenten te meten, te analyseren en via gerichte interventies te verbeteren. Dat klinkt fantastisch, maar het roept ook allerlei vragen op. We denken vaak “meten=weten”, maar wat meet je precies, van wie is de data, wat gebeurt er met die data, en wat zijn eigenlijk de effecten?


Cyberschool: het is tijd voor een keurmerk! | 14.00 – 14.50

Ismael Ahmidout 
De cyberwereld is er een van vele gevaren en ook het onderwijs moet zich daar bewust van zijn. In deze sessie staat cyberveiligheid centraal. Want al die technologie die we gebruiken en de data die we verzamelen, hoe veilig is dat eigenlijk? Leerlingen, docenten, nderwijsprofessionals én bestuurders moeten de gevaren beter herkennen. Het is tijd voor lessen cyberveiligheid, misschien is het zelfs wel tijd voor een keurmerk? We praten er over verder!


AI in het onderwijs: gepersonaliseerd onderwijs voor iedereen | 15.15 – 16.00

Youssef El Bouhassani, Jonas Voorzanger
AI automatiseert én personaliseert het leerproces. Door kennisoverdracht te automatiseren kan iedere leerling zijn of haar eigen pad volgen. Aan de hand van learnings graphs bouwt LeerLevels een online curriculum. Dat combineren ze met een algoritme dat iedere leerling zo optimaal mogelijk naar het einddoel brengt. Zo is gepersonaliseerd onderwijs schaalbaar, voor iedereen toegankelijk én biedt het de docent de mogelijkheid om daar in te springen waar het echt nodig is. Deze sessie richt zich op de rol van AI in het onderwijs, het bouwen van een learning graph en wat je zelf kunt doen om gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken.

Bart Karstens
Bart Karstens Researcher AI Ethics & Digital Society Rathenau Institute
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout Head of Cyber Defense Center van de De Nederlansche Bank en Voorzitter Stichting Cyberschool
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Co-Founder LeerLevels en Docent van het Jaar 2018
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger Co-founder LeerLevels
Bekijk alle sprekers...
De bouwstenen van succesvol leren

Het belang van een gezonde leeromgeving | 13.00 – 13.50

Jaap Seidell
Het belang van een gezonde omgeving voor een optimaal leerresultaat is evident, aldus Jaap Seidell. Wat is de impact van voeding op ons leervermogen? Hoe creëer je een gezonde leeromgeving? En wat kunnen we leren van recente cases en onderzoek? Lotte Sluiter modereert deze sessie en zorgt ervoor dat al jouw vragen aan Jaap Seidell gesteld én beantwoord worden.


Kennisoverdracht volgens de academische Pabo: Expliciete Directe Instructie | 14.00 – 14.50

Erik Meester, Ryan Rietman en Janice Banwarie
Wat is de juiste en door de wetenschap onderbouwde manier om kennis over te dragen? In deze sessie krijg je een introductie van de zogenoemde Expliciete Directie Instructie, een methode die door de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs wordt onderwezen. Twee studenten van deze opleiding geven een korte les, bijvoorbeeld in aardrijkskunde of wiskunde, en leren je de fijne kneepjes van deze methode.


Van leesoffensief naar leesbevordering: hoe krijg je jouw leerling of student aan het lezen? | 15.15 – 16.00

Anneke Smits

Volgens Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT bij Windesheim, is lezen dé grote bouwsteen van succesvol leren. Maar hoe krijg je de studenten aan het lezen die er niet al plezier aan beleven of thuis gestimuleerd worden? Wat zijn de laatste inzichten, en hoe spreek je intrinsieke motivatie aan? Van leesoffensief naar leesbevordering in de praktijk: in deze sessie bespreekt Anneke nieuwe inzichten over de relatie tussen lezen en leren en ook hoe je in je dagelijkse praktijk je leerlingen aan het lezen kunt krijgen.

Jaap Seidell
Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid VU Amsterdam
Erik Meester
Erik Meester Docent Pedagogische Wetenschappen Radboud Universiteit
Janice Banwarie
Janice Banwarie Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Ryan Rietman
Ryan Rietman Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Anneke Smits
Anneke Smits Lector Onderwijsinnovatie & ICT bij Windesheim
Bekijk alle sprekers...
Onderwijsvernieuwing: vloek of zegen?

Eindexamen zonder les | 13.00 – 13.50

Sjef Drummen 
Eindexamen zonder les? Op de Agora-school kan het. Geen rooster, geen klassen of vakken, maar wel vertrouwen in de leerling. Sjef Drummen is er als directie-lid van de Niekee school en ontwikkelaar van het zogenoemde Agora-model groot voorstander van.


Vijf jaar na de invoering van passend onderwijs: hoe zorg je ervoor dat alle kinderen een passende plek krijgen? | 13.00 – 13.50

Karin Aarden-Hermsen en Jin Raghoebar
De SBO, een school met 320 leerlingen van wie de helft psychische problemen heeft en een derde een gedragsstoornis, werkt als een van de eerste scholen in Nederland nauw samen met de gemeente, het samenwerkingsverband en jeugdzorg. Voor de leerlingen én ouders is deze vorm fantastisch, maar het nieuwe en succesvolle experiment komt met de nodige uitdagingen: onder druk staande budgetten, andere methodieken en uiteenlopende belangen. Hoe krijg je het dan toch zelf voor elkaar? Karin Aarden stelde een leidraad op om andere schoolleiders te helpen in de realisatie van passend onderwijs voor iedereen.


Toetsrevolutie: een combinatie van formatief én summatief evalueren | 15.15 – 16.00

Gerdineke van Silfhout, Valentina Devid
Steeds meer scholen omarmen formatief evalueren en zijn hierin zoekende naar een goede vorm. Het creëren van meer eigenaarschap, het aanzwengelen van intrinsieke motivatie bij leerling/scholier/student en het opzetten van meer leerdoelgericht onderwijs zijn wensen bij een stap naar Formatief Evalueren. Daarnaast is de doorgeslagen toetsdruk – waar op te veel scholen sprake van is – een veelvoorkomende reden om het over een andere boeg te gooien. Maar, docenten, schoolleiders én schoolbestuurders zijn zoekende. Hoe implementeer je formatief evalueren op de juiste manier? Hoe vind je de juiste balans tussen formatief én summatief evalueren en combineer je beide gericht en bewust? In deze sessie kijken we aan de hand van een praktijkvoorbeeld naar de implementatie van formatief evalueren. Van successen tot belemmeringen en van het gedroomde ideaal tot realistische uitdagingen.

Sjef Drummen
Sjef Drummen Onderwijskunstenaar en Co-founder Niekée en Agora Roermond
Jin  Raghoebar
Jin Raghoebar Waarnemend directeur SBO De Watertuin
Karin  Aarden-Hermsen
Karin Aarden-Hermsen Directeur en beoogd bestuurder Samenwerkingsverband De Westfriesse Knoop
Gerdineke  van Silfhout
Gerdineke van Silfhout Projectleider toetsing SLO
Valentina Devid
Valentina Devid Teamleider en Docent Geschiedenis
Bekijk alle sprekers...
Unconference: jij beslist

Open Space | 13.00 – 13.50 uur

Joep Stassen en deelnemer Toekomst van Onderwijs
Binnen deze track sta jij als bezoeker centraal. Welk onderwerp staat vandaag niet op het programma maar moet wel besproken worden? Binnen de sessie ‘Open Space’ breng jij zelf een onderwerp in! Vlak voor de lunch beslissen we gezamenlijk welk thema deze 50 minuten centraal moet staan. Wordt jouw onderwerp gekozen? Dan bereid je samen met moderator Joep Stassen de sessie kort voor en help je in het begeleiden.


Mindful werken | 14.00 – 14.50 uur

Wibo Koole
In geen enkele bedrijfstak is het aantal burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018. Ook de afgelopen jaren stond het onderwijs steevast op de eerste plek. Bijna een kwart van de werknemers in het onderwijs heeft burn-outklachten en veel werknemers voelen zich aan het eind van een dag ‘emotioneel uitgeput’ en ‘leeg’. Tijd voor een introductieles ‘Mindful werken’.


Mindfulness in het klaslokaal | 15.15 – 16.00 uur

Wibo Koole
Hoe zou het zijn als we de heilzame stappen van mindfulness leren voordat zich negatieve en onbewuste gewoontes vastzetten van denken en doen? Want naarmate we meer over de hersenen te weten komen, wordt het steeds duidelijker hoe bepalend de vroege levensjaren zijn voor de vorming van het mentale vermogen om de toekomst veerkrachtig tegemoet te treden. Uit onderzoek blijkt dat juist jongeren die laag scoren op executieve functies en emotionele stabiliteit het meest kunnen profiteren van een mindfulnesstraining. Recente analyses van trainingen voor kinderen en adolescenten hebben aangetoond dat er een verbetering optreedt bij het omgaan met stress, angst, depressie, emotionele regulatie en zelfbeheersing. Mindfulness­training van jongeren toont ook aan dat hun zelfbeeld en de slaapkwaliteit verbeteren. In deze workshop leggen we uit hoe mindfulness bij jongeren werkt en hoe het docenten zelf kan ondersteunen.

Joep Stassen
Joep Stassen Dagvoorzitter
Wibo Koole
Wibo Koole Directeur Centrum voor Mindfulness
Bekijk alle sprekers...
Leven Lang Leren: de sleutel tot on- én offline succes

 

The Future of E-Learning | 13.00 – 13.50

Wilfred Rubens
Wat zijn de kenmerken van succesvolle online bijscholingsprogramma’s? Hoe krijg je de drop-out cijfers omlaag en de succesratio van studenten omhoog? We kijken naar de laatste tools, tips én tricks in online learning. Wilfred Rubens heeft leren van volwassen gestudeerd (specialisatie van pedagogische wetenschappen), en onderwijsmanagement. Hij houdt zich bijna 25 jaar bezig met e-learning.


Gamification in het klaslokaal | 14.00 – 14.50

Joris van den Bergh
Hoe haal je het optimale uit de fysieke aanwezigheid van studenten? Hoe kun je, voorbij de hype van online leren, interactiviteit inzetten om de leerbeleving én effectiviteit van leerlingen te verbeteren? Dat kom je te weten tijdens deze workshop over Gamification van de beste game-makers van Nederland! Maak een reis langs diverse gamemechanieken en kom te weten hoe én waarom het werkt. Bereid je voor op een echte workshop waar je zelf de handen uit de mouw steekt.


Leven Lang Leren, hoe dan? | 15.15 – 16.00 uur

Jet Bussemaker
Flexibele beweging op de arbeidsmarkt is essentieel, gezien de veranderende demografie én de invloed van technologie. Hoe is Leven Lang Leren onderdeel van de sociale investeringsstaat? Wat zijn de effecten van bijscholing? En, hoe ziet de bijscholing van de toekomst eruit? Neem deel aan deze ask me anything sessie met Jet Bussemaker over haar visie en de praktische implementatie van Leven Lang Leren!

Jet Bussemaker
Jet Bussemaker Politicoloog, oud-minister en hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke impact Universiteit Leiden
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens Onafhankelijk adviseur technology enhanced learning
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh Founder Gamificationers
Bekijk alle sprekers...
Bekijk het hele programma

.

Sprekers

Jet Bussemaker
Jet Bussemaker
Jet Bussemaker Politicoloog, oud-minister en hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke impact Universiteit Leiden
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Co-Founder LeerLevels en Docent van het Jaar 2018
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout Head of Cyber Defense Center van de De Nederlansche Bank en Voorzitter Stichting Cyberschool
Jaap Seidell
Jaap Seidell
Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid VU Amsterdam
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh Founder Gamificationers
Karin Aarden-Hermsen
Karin  Aarden-Hermsen
Karin Aarden-Hermsen Directeur en beoogd bestuurder Samenwerkingsverband De Westfriesse Knoop
Jin Raghoebar
Jin  Raghoebar
Jin Raghoebar Waarnemend directeur SBO De Watertuin
Bart Karstens
Bart Karstens
Bart Karstens Researcher AI Ethics & Digital Society Rathenau Institute
Gerdineke van Silfhout
Gerdineke  van Silfhout
Gerdineke van Silfhout Projectleider toetsing SLO
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger Co-founder LeerLevels
Erik Meester
Erik Meester
Erik Meester Docent Pedagogische Wetenschappen Radboud Universiteit
Janice Banwarie
Janice Banwarie
Janice Banwarie Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Ryan Rietman
Ryan Rietman
Ryan Rietman Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Sjef Drummen
Sjef Drummen
Sjef Drummen Onderwijskunstenaar en Co-founder Niekée en Agora Roermond
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens Onafhankelijk adviseur technology enhanced learning
Valentina Devid
Valentina Devid
Valentina Devid Teamleider en Docent Geschiedenis