Stemvorken maar dan anders

De opkomst voor de verkiezingen van het Europees Parlement was in bijna alle EU-landen fors hoger dan bij de verkiezingen in 2014. En dat is maar goed ook, er viel een hoop te kiezen. Persoonlijk geloof ik sterk in het ‘iedere stem telt’ principe. Het drop in the ocean gevoel is onzin, wat jij als individu doet maakt wel degelijk uit. De reclames om dit duidelijk te maken zijn soms wat suf, maar met de boodschap ben ik het eens. Ieder klein stapje draagt bij aan de sprongen die we moeten of willen maken.

Gelukkig hoeven we niet tot de volgende regionale, nationale of Europese verkiezing te wachten om te stemmen. Want stemmen doen we al iedere dag. Bij iedere aankoop die we doen, steunen we bepaalde bedrijven, producten en principes. En bij iedere aankoop die we niet doen ontzeggen we die steun juist. Onze vraag bepaalt uiteindelijk wat en hoe er geproduceerd wordt. Wanneer ik producenten uit de voedselindustrie spreek over verduurzamen is er maar één ding belangrijk: Wat wil de consument? Iedereen wil op zich wel verduurzamen, maar niet al dat betekent dat er een mogelijkheid is om klanten te verliezen. We moeten dus de consument zo ver krijgen dat de keuzes die zij maken, en daarmee de stem die ze uitbrengen, duurzaam en klimaatvriendelijk is.

We moeten dus de consument zo ver krijgen dat de keuzes die zij maken, en daarmee de stem die ze uitbrengen, duurzaam en klimaatvriendelijk is.

Laat eten nou net de aankoop zijn die we het meest frequent doen. Iedere dag kiezen we (minstens) drie keer wat het is dat we aan die vork prikken. Eten is dus ook de aankoop waarmee een individu zijn of haar stem het hardst kan laten klinken. Stemvorken dus, maar dan net een beetje anders. Maar waar kies je voor als je besluit om die rundvleesburger links te laten liggen of om lokale producten uit het seizoen te kopen? En weet je als consument nog wel wat er wanneer in het seizoen is? Het antwoord is dat de meeste mensen geen idee hebben. Hoog tijd dus voor partijprogramma’s voor eten! Dan weet iedereen tenminste wat de gevolgen zijn door te stemmen voor meneer artisjok of mevrouw aubergine.

Maar lezen mensen die partijprogramma’s wel? Als je naar het stemgedrag in Groningen kijkt, zou je in ieder geval denken van niet. Het moet dus simpeler. Zo simpel dat iedere kiezer in één oogopslag kan zien wat de impact van haar keuze is. De makkelijkste manier om dit te doen is door achter gerechten op een menukaart de impact te zetten op een schaal van 1-5. Uit de ervaring en testen van GiantLeaps blijkt dat wanneer bij buffetten kaartjes worden gezet die aangeven of een broodje klimaatvriendelijk of klimaatonvriendelijk is, de schaal met klimaatvriendelijke broodjes als eerste leeg is. Dan moet die optie natuurlijk wel lekker zijn. Van alleen maar rauwe wortels wordt niemand blij.

Dus aan alle producenten, chefs, cateraars en restauranteigenaren van Nederland: Klim op die zeepkist en vertel jouw bezoekers over de gevolgen van kiezen voor jouw eten. Verleidt en inspireer ze vervolgens door de duurzame en klimaatvriendelijke keuzes ook de lekkerste keuzes te maken. Geloof me, ze zullen met z’n allen voor je stemmen.


Laura Heerema  is oprichter van GiantLeaps. GiantLeaps kwantificeert de klimaatimpact van eten en helpt evenementen, cateraars en chefs aan de hand van duidelijke cijfers en inzichten te verduurzamen. Laura startte GiantLeaps vanuit een persoonlijke verbazing over de impact van eten en het gebrek aan aandacht hiervoor in de horeca. Laura is een van de sprekers in de inspiratiesessie | Innovaties voor klimaatbestendige landbouw op AgriFood 2019. 

Lees meer over AgriFood 2019

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!