Door regtech kunnen banken gaan jetskiën op de golven aan regelgeving

-3 minuten leestijd-

OPINIE – Regelgeving en technologie zijn megatrends die disruptief zijn voor banken. Maar banken die ‘reg’ en ‘tech’ aan elkaar weten te knopen en hierin een voorsprong weten te nemen, hebben een concurrentievoordeel. Onder regtech verstaan we de toepassing van technologie in processen om effectiever en efficiënter te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze blog gaat daarmee over compliance. Lange tijd zijn de woorden compliance en inspirerend nauwelijks in één zin voorgekomen, maar de technologische ontwikkelingen hebben dat veranderd. 

Sinds de kredietcrisis heeft de financiële sector te maken gehad met een enorme hoeveelheid regelgeving. Ik ga het hier niet hebben over of dat terecht of niet is geweest, maar dat het een grote hoeveelheid was die ook niet altijd consistent en soms zelfs tegenstrijdig was, staat buiten kijf. Ik heb banken vaak horen spreken over een tsunami die op hen afgekomen is. Wij hebben steeds tegen klanten gezegd: je kunt de golven van de tsunami nu niet beïnvloeden, dus je zult moeten leren surfen. dat surfen gaat een stuk efficiënter en effectiever met regtech.

Ik kan dat alleen maar illustreren met een paar voorbeelden. In het kader van het principe van ‘Know your customer’ moeten mensen nog steeds met hun paspoort naar de bank om zich te identificeren, waarna in de backoffice een weinig geautomatiseerd proces plaatsvindt. Deze vereiste identificatie kan ook plaatsvinden met behulp van biometrie: de klant identificeert zich op afstand, door met een app een filmpje van zichzelf te maken om dat vervolgens naar de bank te sturen. Via zogenoemde robotic process automation vult de bank deze informatie aan vanuit verschillende bronnen zoals bijvoorbeeld het internet en het register van de Kamer van Koophandel. Zowel klant als bank worden hier blij van.

Technologie zorgt er ook voor dat er minder fouten worden gemaakt of juist meer fouten worden ontdekt. Denk aan grote hypotheekportefeuilles die met behulp van anomaly detection en machine learning worden doorgepluisd op afwijkende en dus mogelijke foutieve of frauduleuze patronen.

Banken staan voor de uitdaging relevant te blijven. Wij gebruiken daarvoor de ‘relevantieformule’: lage kosten vermenigvuldigd met vertrouwen vermenigvuldigd met gebruikersgemak. Technologie verhoogt alle variabelen. Het stoffige imago dat vroeger soms een beetje aan compliance kleefde, veranderde al door de kredietcrisis. De nieuwe wet en regelgeving had een strategische impact. Toen werden het de afdelingen waar het gebeurde, waar de aandacht op was gevestigd en waar grote budgetten naar toe gingen. Met regtech wordt compliance hip. En waar we vroeger juist zeiden dat een teveel aan regelgeving innovatie hindert, kunnen we nu stellen dat het in de financiële sector juist één van de drivers achter innovatie is.

Daarmee wordt dat surfen op de golven van de tsunami juist jetskiën.


Eugénie kent de bankensector door en door. Ooit gestart als jongste toezichthouder in het bestuur bij De Nederlandsche Bank en haar sporen verdiend bij diverse banken. Bij PwC Nederland is Eugénie partner en hoofd van het banking en fintech team. Samen met haar ‘Future of banking team’ adviseert zij banken om onder veranderende omstandigheden relevant te blijven.


In aanloop naar ‘De fintech-realiteit‘ deelt NRC Live iedere week één of meerdere (opinie)stukken van onze sprekers.

Bekijk het programma

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!