Privacy: het geheime wapen van slimme marketeers

Respecteer je de privacy van jouw klanten? Het antwoord spat zonder woorden van je site af. Of je dat nu wilt of niet.  Ziekenhuizen zonder slotje naast het webadres, een camping die mij verplicht een kopie van mijn paspoort te uploaden bij een boeking, een e-mail van de sportvereniging met alle leden in de “to” balk en een kinderdagverblijf dat schaamteloos om het BSN nummer van mijn peuter vraagt. Wat voor boodschap stralen deze bedrijven uit?

“Privacy als het geheime wapen van slimme marketeers. Lees meer in het opiniestuk @cybercollectief @nrclive”
Tweet this!

Geen moetje

Ik vind het bijzonder bizar dat veel marketeers en salesmanagers databeveiliging nog steeds zien als een IT aangelegenheid. Ik vind het hopeloos ouderwets dat ceo’s cyberveiligheid beschouwen als een kostenpost, een moetje. Zonde ook. Het is een absolute kans om je bedrijfsvoering op allerlei vlakken te verbeteren. Doe je het niet om jezelf veiliger te maken, doe het dan om jezelf te onderscheiden van je concurrent.

Bizar dat veel marketeers en salesmanagers databeveiliging nog steeds zien als een IT aangelegenheid

Privacy verkoopt

Digitale veiligheid beïnvloedt koopgedrag en  –in het geval van B2B bedrijven- partnerkeuze. Steeds meer mensen nemen de veiligheid van hun gegevens serieus. Gebruik het als marketingtool. Als je het zichtbaar beter doet dan anderen heb je straks geen sales afdeling meer nodig. Dan regent het klanten. Klanten die maar één ding willen: dat je hun privacy serieus neemt. En je kunt wel heel hard roepen dat dat zo is; het laten zien is treffender.

Digitale veiligheid beïnvloedt koopgedrag en  –in het geval van B2B bedrijven- partnerkeuze

If you got it, flaunt it

Neem veiligheidsmaatregelen, zeker als je verwacht dat jouw klanten er ook maar enigszins alert op zijn. En: if you got it, flaunt it. Steek je maatregelen niet onder stoelen of banken, maar schreeuw het van de daken. En begin met maatregelen die de oplettende klant ook direct merkt. Van captcha code tot ssl certificaat. Als je the talk praat, loop dan ook the walk. Je kunt niet het ene zeggen en het andere doen. Bekijk jezelf door de ogen van hacker én door die van een privacy-loving customer.

Steek je maatregelen niet onder stoelen of banken, maar schreeuw het van de daken.

Onherstelbare reputatieschade

Cyberveiligheid is behalve een manier om te laten zien dat je je klanten serieus neemt, ook gewoon een noodzakelijkheid om de toekomst van je bedrijf veilig te stellen. Tuurlijk, een gebrekkige veiligheid draagt niet bij aan je imago als professionele organisatie. Maar denk een stap verder. Word je gehackt? Dan staat je hele reputatie op het spel. Een beller van de Cyberwacht – onze spoedhulp voor gehackte bedrijven – stuurde per abuis een e-mail met gevoelige informatie naar 100 klanten. Dit datalek resulteerde in PR-drama. Er waren in dit geval heel wat ritjes met bloemen en excuses nodig om het vertrouwen te herstellen. En reken maar dat dit niet altijd lukt. Een helder cyberprotocol had een dergelijke misser kunnen voorkomen.

Word je gehackt? Dan staat je hele reputatie op het spel.

Een dikke vette kans

Het is mijn job om sterke merken te bouwen en ik denk dat cyberveiligheid daarbij van dienst kan zijn. Niet alleen verklein je de kans op reputatieschade; je zet de klant ook écht centraal en onderscheidt jezelf van je concurrent. Nederland wordt er nog een stukje veiliger van ook. Een nobele bonus. Tel daarbij op de trend van toenemende alertheid en je zult concluderen dat privacy geen kostenpost is maar een USP en een kans. Wellicht een hele dikke vette.


Het Nederlands Cyber Collectief is het overkoepelend verbond van de cybersector. Het is een grootschalige samenwerking van verschillende cyberdisciplines, commercieel en niet-commercieel. Het wil Nederland digitaal veiliger maken. Het Collectief vormt gezamenlijk dè one-stop shop en vraagbaak voor Nederlandse bedrijven. Wij maken cyberveiligheid toegankelijk en overzichtelijk. Zo zijn wij. Samen. Veilig. Verbonden.


Tijdens de NRC Live serie over Cybersecurity delen wij regelmatig opiniestukken van onze sprekers en partners.

Bekijk serie

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!