Oproep aan innovatieve ‘warme truien’!

Energie besparen is de meest impactvolle maatregel om de CO2-uitstoot te verlagen. Het goede nieuws is dat we daar met z’n allen iets aan kunnen doen. Als overheid, consument, als ondernemer en als investeerder. Minder goed nieuws is dat het nog te weinig gebeurt.

Er wordt te weinig energie gestoken in energie besparen. Soms doen we letterlijk een warme trui aan en zetten we de thermostaat een paar graden lager, maar dat is geen structurele oplossing. Daarbij is gedragsverandering ingewikkeld en niet de enige manier om energie te besparen. Dat kan ook door middel van slimme technologische oplossingen. En dat is precies waar wij naar op zoek zijn: nieuwe ideeën voor energiebesparing. Naar voorlopers, duurzame ondernemers die met hun idee een echte verandering teweeg brengen. En als ze een goed idee hebben, kan Stichting DOEN ze op weg helpen met financiële ondersteuning, netwerk en toegang tot een groot publiek via communicatie. Want impact, dat is wat Stichting DOEN drijft en waar het om gaat.

“Er wordt te weinig energie gestoken in energie besparen. Daarom is @stichtingdoen opzoek naar nieuwe ideeën voor energiebesparing. @nrclive.”
Tweet this!

De allereerste LED lamp

Een voorbeeld hiervan is Lemnis Lighting, die in 2009 de markt op wilde met een zelfontwikkelde LED-lamp. De sector was op dat moment nog volop bezig met een ander alternatief, namelijk de spaarlamp die al tot tachtig procent energie bespaarde ten opzichte van de gloeilamp, dus niemand was geïnteresseerd om in te stappen. Ook al was LED nóg beter dan de spaarlamp: tot negentig procent besparing, een langere levensduur, dimbaar, geen opstarttijd én buiten toe te passen. Lemnis heeft doorgezet en bracht de Pharoxlamp op de markt.

Stichting DOEN investeerde en dankzij een actie van de Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds, waarbij 2,4 miljoen lampen gratis werden verspreid, kwam heel Nederland in contact met de eerste LED lamp. De verkoop buiten deze actie viel tegen door de hoge prijs: deze LED-lamp kostte toen nog dertig euro per stuk. Maar de interesse was gewekt, ook bij IKEA, die toen besloot om LED-lampen in haar assortiment op te nemen. Geweldig nieuws, maar helaas niet voor Lemnis:  IKEA  ging met een andere partij in zee die deze technologie had gekopieerd. Lemnis werd dus niet het miljoenenbedrijf dat zij wellicht voor ogen hadden. Maar door Lemnis’ doorzettingsvermogen is de hele lampenwereld veranderd. Want nu, ruim acht jaar later, is de LED-lamp voor maar liefst 99 cent te koop. Dit heeft een enorme impact op het gebied van energiebesparing.

Door Lemnis’ doorzettingsvermogen is de hele lampenwereld veranderd

Stichting DOEN roept op tot nog meer van dit soort revolutionaire voorlopers als Lemnis.  Wij zien en ondersteunen veel initiatieven voor het opwekken van duurzame energie, maar zien te weinig als het gaat om energie besparen. Terwijl daar nog zoveel te winnen valt. Voor ons de reden om een uitdagende energiebesparingscompetitie op te zetten: de DOEN Energie[s]topper met kans op 100.000 euro voor de winnaar. In maart dit jaar alweer voor de tweede keer. Beide edities leveren elk vijf kwalitatief hoogwaardige finalisten op. Alle finalisten profiteren van de publiciteit die deze ‘Groene Oscar’, zoals de Trouw het omschreef, hen oplevert en zien kans hun impact te vergroten. Stichting DOEN geeft de winnaars Nerdalize (2016) en Wellsun (2018) een vliegende start.

Wij zien en ondersteunen veel initiatieven voor de opwek van duurzame energie, maar zien te weinig als het gaat om energie besparen.

Een duwtje in de rug

En dat is precies wat wij DOEN: een duwtje in de rug bij beginnende, bevlogen initiatieven. Zoals bij Lemnis. Maar ook bij Nederland Isoleert, nu één van de marktleiders op het gebied van isolatie. In 2013 helpt DOEN ze op weg met een lening en participeert twee jaar later. Vorig jaar is Nederland Isoleert overgenomen door Essent en krijgt daarmee toegang tot 300.000 huishoudens om te isoleren. Of Qurrent, al vier jaar op rij tot groenste energieleverancier van Nederland uitgeroepen, die mensen niet méér energie wil verkopen maar juist helpt met besparen en zelf opwekken. Of Greenhome, die door middel van een online platform huiseigenaren faciliteert en activeert om energiebesparende maatregelen te nemen.

Een oproep aan alle slimme ondernemende pioniers in duurzame energie die verder denken dan een incidentele warme trui.

Graag zien we nog veel meer van dit soort geweldige energiebesparingsinitiatieven van duurzame startups, die hun innovatieve ideeën naar de markt willen brengen. En daarmee de transitie naar een klimaatneutrale samenleving versnellen. Daarom een oproep aan alle slimme ondernemende pioniers in duurzame energie die verder denken dan een incidentele warme trui. Samen met jullie kunnen wij dat ideaal van de groene samenleving een stuk sneller dichterbij brengen. Want energiebesparing is iets dat we met z’n allen moeten doen.


Anneke is Algemeen Directeur van Stichting DOEN, het fonds van de drie Nederlandse Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij , BankGiro Loterij en Vriendenloterij). Na een carrière van 20 jaar in lokale en internationale marketing en business development bij Unilever en Douwe Egberts, heeft Anneke bij Deloitte leiding gegeven aan het Sustainability Consulting & Audit team. In die hoedanigheid heeft zij een breed scala aan organisaties en bedrijven geadviseerd over het integreren van duurzaamheid in strategie, innovatie en operationele processen. Het mogen waarmaken van de dromen van de initiatiefnemers die de wereld weer een stukje beter maken, geeft Anneke bijzondere voldoening.


Tijdens onze energieserie delen wij regelmatig opiniestukken van onze sprekers en partners.

Bekijk programma