Ondernemen om de wereld te verbeteren

– 2 minuten leestijd –


Willemijn Verloop is mede-oprichter en directeur van Social Enterprise NL, de organisatie die zich inzet voor explosieve groei van sociaal ondernemerschap in Nederland. Samen met Mark Hillen schreef ze ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’. Daarnaast is ze oprichter/partner in het investeringsfonds Social Impact Ventures NL, dat kapitaal en actieve venture assistance biedt aan impactgedreven ondernemingen.


Wereldwijd dient een nieuwe generatie van ondernemers zich aan. Ondernemers die maatschappelijk uitdagingen willen aanpakken en impact-gedreven bedrijven beginnen. Niet winst, maar impact is de drijfveer van deze social enterprises. Ondernemen om de wereld te verbeteren is het nieuwe adagium.

En nee, het zijn niet enkel kleine ondernemers of verrassende einzelgangers die deze nieuwe manier van ondernemen aanhangen. Richard Branson, om maar iemand te noemen, schrijft op zijn Virgin site: The only way business in the future can succeed is by being forces of good. In de eind 2015 gepresenteerde Global Goals – de opvolger van de milleniumdoelen – wordt de verantwoordelijkheid van het realiseren van deze doelen voor een belangrijk deel bij het bedrijfsleven gelegd. Steeds meer onderwerpen die voorheen op het bordje van overheid of goede doelen organisaties lagen, komen nu aan corporate vergadertafels aan bod. Dat gaat onder andere over het milieu, over inclusiviteit, over afval en over armoede bestrijding. Het woord ‘impact’ zal vanaf nu steeds vaker te horen zijn op de corporate werkvloer.

“Het woord ‘impact’ zal vanaf nu steeds vaker te horen zijn op de corporate werkvloer.”

Geld is een middel, impact het doel
Nou zijn er vele vormen van impact, ik heb het over maatschappelijke impact; de directe impact op de grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd. Deze impact is de “raison d’etre” van sociaal ondernemers. Zij ontwikkelen nieuwe businessmodellen, vaak met ambitieuze groeidoelstellingen want daarmee groeit de impact. Geld wordt een middel, impact is het doel. De innovatieve business modellen, impact drive, en het lef van sociaal ondernemers kunnen een prachtig voorbeeld zijn voor een heleboel grote corporates en overheden. Als een sociaal ondernemer een rendabel businessmodel ontwikkeld waarmee hij zijn impactdoel kan realiseren, kunnen overheid en corporates middels partnerships de schaal van deze impact vergroten. Met een samenwerking worden krachten gecombineerd en daarmee impact vergroot. En daarmee komt business as a force of good een stuk dichterbij.

Garnalenpellen in Nederland?
Sociale onderneming Greenfox haalde het ambacht van garnalenpellen terug naar Nederland. Renzo Deurloo zag mogelijkheden voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Garnalenpellen is een toegankelijk ambacht en sinds november 2015 zijn er zo’n 30 nieuwbakken garnalenpellers die trots zijn op hun werk en blij deel te nemen aan de maatschappij. Daarnaast hebben ook milieu en consument voordeel: In plaats van onder de chemicaliën bevroren heen en weer te reizen naar Marokko, worden de garnalen nu een paar kilometer van waar ze aan land komen gepeld en gaan vers naar de visboer. Dat is winst voor iedereen!

Particulieren verstrekken mesokredieten
Crowdfundingplatform Lendahand werd door De Financiële Telegraaf verkozen tot beste financiële product van 2015. Via Lendahand kunnen particulieren geld lenen aan ondernemers in opkomende landen. Met een inleg vanaf € 50, rentetarieven van 3 tot 4 procent en het risico van wanbetalers afgedekt maakt sociaal ondernemer Lendahand impactbeleggen toegankelijk voor particulieren. En creëren zij mesokredieten voor ondernemers in de opkomende economieën van Colombia, Zambia, Filipijnen, Ghana en Mongolië. Er zijn meer dan 500 projecten waar de particulier in kan investeren. Winst voor iedereen.

“De kortste manier om sociaal ondernemen samen te vatten: iedereen winst!”

Iedereen winst!
En dat is eigenlijk de kortste manier om sociaal ondernemen samen te vatten: iedereen winst! Een bedrijfsvoering waar mens en maatschappij beter van worden, waar maximale winst voor iedereen op de lange termijn boven financiële winst op korte termijn gaat. Als aanjager van deze groep van impact ondernemers heeft Social Enterprise NL niet de illusie dat ooit iedereen in de wereld impact boven geld stelt. Maar wel geloven wij dat steeds meer bedrijven zich zullen realiseren dat geld niet de enige drijfveer kan zijn. Dat impact belangrijk is voor de toekomst van onze maatschappij.


In aanloop naar Impact Day op 11 februari, deelt NRC live iedere week één of meerdere (opinie)stukken van onze sprekers. Klik hier voor een overzicht van alle opiniestukken die wij tot nu toe hebben gedeeld.

button_bekijk_programma_1

 

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!