Toekomst van Onderwijs

Over slimmer opleiden in een snel veranderende wereld

In een steeds sneller veranderende wereld moeten we ons leven lang blijven leren. De onderwijsconferentie ‘Toekomst van Onderwijs’ richt zich dit jaar op technologische onderwijsvernieuwing én het ondenkbare denkbaar maken. We kijken naar de rol van virtual reality in het klaslokaal, bespreken vraagstukken rondom data in het klaslokaal, bieden een handvat bij urgente onderwijsuitdagingen zoals de invoering van passend onderwijs en bieden een pleidooi voor ouderwetse én innovatieve onderwijsconcepten. Kom 12 november ook, het NRC Live onderwijscongres helpt je op weg.

In het kort
  • Datum en tijd 12 november 2019
    08.30 - 17.30 uur
  • Locatie Jaarbeurs, Utrecht
  • Tickets Ticket: € 399,-
  • Groepstickets:
    10 - 30% korting (va. € 279,- p.p.)
  • Prijzen zijn exclusief 21% btw
  • Bestel tickets
Van de toekomst van onderwijs
naar jouw toekomst

Als onderwijsprofessional zet je je elke dag in voor de toekomst van een ander. Het uitdagen van kinderen in de klas, adolescenten hun dromen laten najagen in de collegebanken en volwassenen begeleiden bij een omscholingstraject – het scheppen van de juiste leeromgeving en het aanreiken van effectieve leervaardigheden is essentieel. Er zijn steeds meer technologische mogelijkheden die het leerproces ondersteunen; VR, Innovation Spaces, Personalised Learning. Wat betekent dit voor de onderwijsbeleving? Is het de heilige graal of is nuance op z’n plek? En, in hoeverre ondersteunt dit de onderwijzer?

“We hebben mensen blijkbaar aangepraat dat er een probleem is in onderwijsland, want nergens ter wereld worden zoveel vernieuwingen doorgevoerd als in Nederland.” – Anna Bosman, Directeur Onderwijsinstituut PWO, Radboud Universiteit

Maar ook: wat is de invloed van gezonde voeding op concentratie en leerprestaties? Wat is een goede manier om digitale veiligheid te waarborgen: hoe moeten docenten op een verantwoorde manier omgaan met de digitale leeromgeving? En: word wijs in het subsidiedoolhof: hoe vind je de juiste potjes?

Stel je eigen programma samen

Binnen vijf subthema’s kijken we naar de onderwijsmarkt en naar manieren om meer uit onderwijs, leren en ontwikkeling te halen. Van technologie in het onderwijs tot de bouwstenen van succesvol leren en van onderwijsvernieuwingen tot het belang van Leven Lang Leren – het programma is divers.

Tussen 13.00-16.00 uur kies je drie kennissessies. Binnen de vijf thema’s kun je op die manier drie sessies kiezen die bij jouw leerbehoeften passen en zo je eigen middagprogramma samenstellen. Vooraf inschrijven is niet nodig.

  • Technologie in het onderwijs
  • De bouwstenen van succesvol leren
  • Onderwijsvernieuwing: vloek of zegen?
  • Handleiding bij uitdagingen
  • Leven Lang Leren: de sleutel tot on- én offline succes

Sprekers

Lucelle Deneer-Comvalius
Lucelle Deneer-Comvalius
Lucelle Deneer-Comvalius Docent van het Jaar VO 2019
Jet Bussemaker
Jet Bussemaker
Jet Bussemaker Politicoloog, oud-minister en hoogleraar Wetenschap, Beleid en Maatschappelijke impact Universiteit Leiden
Wijnand IJsselsteijn
Wijnand IJsselsteijn
Wijnand IJsselsteijn Professor Cognition and Affect in Human-Technology Interaction TU/e
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh
Joris van den Bergh Founder Gamificationers
Anna Bosman
Anna Bosman
Anna Bosman Directeur Onderwijsinstituut PWO / Radboud Universiteit
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens
Wilfred Rubens Onafhankelijk adviseur technology enhanced learning
Minchenu Maduro
Minchenu Maduro
Minchenu Maduro Pedagoog en begeleider (ex-)gedetineerden
Mirjam Remie
Mirjam Remie
Mirjam Remie Onderwijsredacteur NRC
Anneke Smits
Anneke Smits
Anneke Smits Lector Onderwijsinnovatie & ICT bij Windesheim
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout
Ismael Ahmidout Head of Cyber Defense Center van de De Nederlansche Bank en Voorzitter Stichting Cyberschool
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger
Jonas Voorzanger Co-founder LeerLevels
Karin Aarden-Hermsen
Karin  Aarden-Hermsen
Karin Aarden-Hermsen Directeur en beoogd bestuurder Samenwerkingsverband De Westfriesse Knoop
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Co-Founder LeerLevels en Docent van het Jaar 2018
Bart Karstens
Bart Karstens
Bart Karstens Researcher AI Ethics & Digital Society Rathenau Institute
Janine Geijsen
Janine Geijsen
Janine Geijsen Directeur VR-educatieprogramma SpaceBuzz
Erik Meester
Erik Meester
Erik Meester Docent Pedagogische Wetenschappen Radboud Universiteit
Max Louwerse
Max Louwerse
Max Louwerse Hoogleraar Cognitieve Psychologie en AI en expert Immersive Education, Tilburg University
Valentina Devid
Valentina Devid
Valentina Devid Teamleider en Docent Geschiedenis
Paul Iske
Paul Iske
Paul Iske Chief Failure Officer (CFO), Instituut voor Briljante Mislukkingen
Janice Banwarie
Janice Banwarie
Janice Banwarie Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Gerdineke van Silfhout
Gerdineke  van Silfhout
Gerdineke van Silfhout Projectleider toetsing SLO
Jin Raghoebar
Jin  Raghoebar
Jin Raghoebar Waarnemend directeur SBO De Watertuin
Jaap Seidell
Jaap Seidell
Jaap Seidell Hoogleraar Voeding en Gezondheid VU Amsterdam
Ryan Rietman
Ryan Rietman
Ryan Rietman Student Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO)
Sjef Drummen
Sjef Drummen
Sjef Drummen Onderwijskunstenaar en Co-founder Niekée en Agora Roermond
Joep Stassen
Joep Stassen
Joep Stassen Dagvoorzitter
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke Geven hun visie
Het ondenkbare denkbaar maken

Hoe bereik je het ondenkbare: hoe kun je het onderwijs zo vormgeven dat leerlingen, studenten en individuen het ondenkbare uit zichzelf halen en daadwerkelijk geloven in hun eigen potentie? De mogelijkheden zijn divers, de initiatieven daartoe veelvuldig.

“Door het toevoegen van spelelementen wordt het leerproces gemakkelijker en de leerbeleving (hopelijk) leuker.” – Lucelle Deneer-Comvalius, Docent van het Jaar VO 2019

Programma
Tijd Inhoud Spreker
08.30
Registratie en ontvangst
09.15
Opening dagvoorzitter
09.30
Innoveren door briljante mislukkingen
Lees meer

"Een briljante mislukking is niets anders dan een goed voorbereide poging om iets te realiseren met een andere uitkomst dan gepland en een leereffect.” Een beter innovatieklimaat creëren, hoe doe je dat?

Paul Iske van het Instituut voor Briljante Mislukkingen spendeerde aardig wat tijd op scholen en onderwijsinstellingen. Wat zijn zijn bevindingen? Welke briljanten mislukkingen vinden er plaats zonder dat het leereffect wordt geborgd? Waar zit binnen het onderwijs de kans op innovatie, en wat kan een beter innovatieklimaat de onderwijssector opleveren? En kunnen we door het omarmen van briljante mislukkingen het ondenkbare denkbaar(der) maken? Paul Iske geeft een verfrissende ode aan het briljant mislukken in het onderwijs.

09.50
VR in het klaslokaal: wat het onderwijs kan leren van de entertainment-industrie
Lees meer

VR kan een enorme meerwaarde hebben in het onderwijs, mits het goed wordt toegepast. Wijnand IJsselsteijn, cognitief neurowetenschapper en expert kunstmatige intelligentie, heeft veel ervaring in het begeleiden van VR-experimenten op het lab van de TU Eindhoven. De voordelen van VR zijn groot, maar het vergt een aanpassing in didactiek en aandacht voor de effecten op sociale interactie. De toekomst van VR in het onderwijs is daarom van belang. Hoe zorgen we ervoor dat VR meer is dan een gadget? Wat kan het onderwijs leren van cinematografische VR en multi-person VR? Hoe verandert de entertainment-industrie de techniek achter VR en wat betekent dit voor het onderwijs?

10.30
Fokke & Sukke
Lees meer

Dagelijks op de achterpagina van NRC, nu live op het podium! Striptekenaar Bastiaan Geleijnse voorziet de de dag van commentaar met Fokke & Sukke strips.

10.40
Koffiebreak
11.00
De docent als ondernemer en de leerlingen als klant
Lees meer

“De docent is een ondernemer met de leerlingen als klanten”. Lucelle Deneer, uitgeroepen tot Leraar van het jaar 2019, stapt altijd de belevingswereld van haar leerlingen in. Zij is waar zij zich bevinden. Facebook kan onderdeel zijn van haar klaslokaal, of Snapchat, of Instagram. Door sociale platformen een rol te geven in het leerproces, bereik je leerlingen op een andere manier. En door het toevoegen van spelelementen – zoals het winnen van punten of sparen van zegels voor op de spaarkaart - wordt het leerproces gemakkelijker en de leerbeleving (hopelijk) leuker. Lucelle Deneer is nu alweer druk met haar volgende innovatie: de app ‘het Examenspel’. Een nieuwe toepassing die eindexamenleerlingen moet helpen bij het zichzelf toetsen. Ze is creatief, loopt vooruit, heeft een visie op onderwijs én is niet bang voor een experiment – de perfecte ingrediënten voor een mooie bijdrage aan NRC Live!

11.20
Nieuw: ouderwets onderwijs! Pleidoor voor een terugkeer naar de basis van goed onderwijs
Lees meer

“We hebben mensen blijkbaar aangepraat dat er een probleem is in onderwijsland, want nergens ter wereld worden zoveel vernieuwingen doorgevoerd als in Nederland.” Anna Bosman is op kruistocht, tegen al die vernieuwing en vóór ouderwets onderwijs. Lezen, spellen en rekenen is volgens haar de kern van goed onderwijs. Cognitieve vaardigheden zijn de basis, goed ontwikkelde mensen het gevolg. Haar pleidooi op 12 november? “Laat school gewoon weer school zijn!”

11.40
Scholieren aan het woord!
Lees meer

Toetsdruk, onderwijsvernieuwingen en de inzet van technologie in het klaslokaal: volwassenen praten er continu over en onderwijsprofessionals experimenteren er flink mee. Maar, hoe ziet de leerling dit eigenlijk? Wat is de beleving van het kind dat centraal staat? Mirjam Remie, onderwijsredacteur van NRC, gaat in gesprek met leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

12.00
Lunch
13.00 - 16.00
Kennissessies binnen 5 thema's
Lees meer

Binnen vijf thema’s brengen we experts, pioniers en praktijkdeskundigen samen om abstracte en veelomvattend thema’s als kunstmatige intelligentie en leven lang leren aansprekend en behapbaar te maken.

De vijf thema’s van Toekomst van Onderwijs:
- Technologie in het onderwijs
- De bouwstenen van succesvol leren
- Onderwijsvernieuwing, vloek of zegen?
- Handleiding bij uitdagingen
- De urgentie van Leven Lang Leren

Bekijk het programma van de kennissessies

16.10
‘Mission Control’: met VR de ruimte in voor lessen over de wereld
Lees meer

SpaceBuzz is een VR-educatieprogramma onder leiding van ‘Mission Control’. Deze digitale leeromgeving bereidt kinderen voor op hun ruimtemissie en behandelt de belangrijke thema’s van de 21ste eeuw. Het SpaceBuzz-educatieprogramma inspireert en activeert de nieuwe generatie. Deelnemende kinderen worden ‘ambassadeurs van planeet aarde’.

Janine Geijssen van SpaceBuzz vertelt samen met Max Louwerse, hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie, over dit innovatieve onderwijsconcept dat in samenwerking met astronaut André Kuipers nu al Nederland verovert en binnenkort de wereld over trekt. Een VR-educatievoorbeeld uit de praktijk, luister mee!

16.40
Het ondenkbare denkbaar maken, zo doe je dat!
17.15
Borrel
Voor wie?

De afgelopen drie edities zat onze zaal bomvol met meer dan 300 deelnemers uit het onderwijs. We werden geroemd om de diversiteit van het publiek. Met onder andere aanwezig:

  • Onderwijsinstellingen (basis, middelbaar en hoger): docenten/leraren en bestuurders en onderwijsvernieuwers
  • Bedrijfsleven: zelfstandige onderwijsvernieuwers, onderwijsadviesbureaus, private onderwijsinstellingen, HR managers/consultants, bedrijfsopleidingen, talentontwikkelaars, P&O-medewerkers en onderwijsuitgevers
  • Overheid: directie, beleidsmakers en projectleiders op het gebied van onderwijs

6 redenen om dit onderwijscongres niet te missen

  • Podium
    Podium

    Kritisch podium: actueel en origineel.

  • Sprekers
    Sprekers

    Laat je inspireren door docenten, studenten, experts en onderwijsvernieuwers.

  • Interactie
    Interactie

    Praat mee over de rol van technologie, het belang van leven lang leren en de effectiviteit van onderwijsvernieuwingen.

  • Netwerk
    Netwerk

    Leer van collega's en deel ervaringen tijdens de kennissessies in klein gezelschap.

  • Up-to-date
    Up-to-date

    Maak kennis met spraakmakende en inspirerende initiatieven.

  • Lunch & Borrel
    Lunch & Borrel

    Uitgebreid de tijd voor ontmoeting onder het genot van goed eten en drinken.

Partners

Met trots presenteert NRC Live deze conferentie over de toekomst van onderwijs.

  • Partner
  • Netwerkpartner
Contact

Programmamaker
Marjon Op de Woerd

Mailadres voor vragen
nrclive@nrc.nl

Telefonisch contact
020 755 39 21

Updates
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van het programma!


Opiniestukken

De drie sociale risico’s van adaptief leren

Bij adaptief leren krijgen leerlingen via apps en software lesstof aangeboden die aansluit bij het niveau dat ze eerder hebben bereikt. De ontwikkeling van tools…
Lees verder
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!