Over slimmer opleiden in een snel veranderende wereld

Dit event is inmiddels uitverkocht. Wilt u de volgende keer zeker zijn van een plekje? Blijf dan op de hooge via onze nieuwsbrief. Wij brengen u dan graag als eerste op de hoogte bij nieuwe events over het onderwijs.


“Heel verfrissend en gaf veel stof tot nadenken”
“Vooral mee doorgaan, is goed voor het onderwijs”
“Inhoudelijk viel er veel te beleven”

Na de enthousiaste reacties van deelnemers van de eerste twee edities, was het snel duidelijk, er moest een derde editie komen. We hebben weer een dijk van een programma over de toekomst van leren en de staat van het onderwijs

Hoe ziet het onderwijs van morgen eruit?

Een vraag die niet makkelijk te beantwoorden is, maar we gaan een serieuze poging doen en gaan daarbij specifiek dieper in op de volgende thema’s:

  • De werking van het lerende brein
  • Gepersonaliseerd onderwijs
  • Motivatie en betrokkenheid
  • Een leven lang leren
  • Vaardigheden voor de 21e eeuw
  • Onderwijsvernieuwing versus onderwijsverbetering
  • Technologie en digitalisering

Verder hebben we uiteraard aandacht voor actuele kwesties als internationalisering en vereconomisering van het onderwijs, kansenongelijkheid en hoe om te gaan met bestuurlijke en administratieve drukte.

Context

Dit jaar – in 2018- zijn nagenoeg alle leerlingen in het lager en voortgezet onderwijs geboren in de huidige eeuw. En alle docenten in de vorige… Ook voor het overgrote deel studenten geldt dat zij van jongs  af aan zijn opgegroeid in een wereld waarin informatie en kennis altijd digitaal voorhanden was.

Slimmer opleiden in een snel veranderende maatschappij

Technologie heeft de afgelopen decennia een dusdanig grote impact gehad dat wij deze digital natives steeds vaker opleiden voor banen waarvan we het bestaan nog niet kennen. Iedereen moet zich steeds sneller aanpassen en de noodzaak voor ‘een leven lang leren’ lijkt urgenter dan ooit.

Wat betekent dit voor leerkrachten, docenten, onderwijsbestuurders?
Maar ook voor beleidsmakers en ontwikkelaars van lesmateriaal?
Hoe richten we een leeromgeving in die eraan bijdraagt dat wij leerlingen en studenten op de juiste manier voorbereiden op hun toekomst én de arbeidsmarkt.

De belangrijkste uitdagingen

Om het onderwijs toekomstbestendig te maken, zijn dit de belangrijktse uitdagingen:

  • Hoe verbeteren we de aansluiting op de arbeidsmarkt?
  • Wat is nodig voor flexibilisering van het onderwijs?
  • Hoe gaan we slimmer en beter leren met technologie?

Praat hierover mee in een gemêleerd gezelschap van onderwijsprofessionals uit het hele veld die net als jij écht een verschil willen maken.

Lees meer

In het kort
  • Datum 11 oktober 2018
  • Tijden 09:00 - 17:30
  • Locatie De Schiecentrale, Rotterdam
  • Mailadres voor vragen nrclive@nrc.nl
  • Telefonisch contact via 020 755 39 21
  • Prijs tickets vanaf 299 euro (uitverkocht!)

Sprekers

Laurentien van Oranje
Laurentien van Oranje
Laurentien van Oranje Founder & Director Missing Chapter Foundation
Koen Timmers
Koen Timmers
Koen Timmers Top 10 Global Teacher Prize
René ten Bos
René ten Bos
René ten Bos Denker des Vaderlands
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani
Youssef el Bouhassani Docent van het Jaar 2018
Gert Biesta
Gert Biesta
Gert Biesta Professor of Education Brunel University London
Edith Hooge
Edith Hooge
Edith Hooge Hoogleraar Onderwijsbestuur TIAS
René Kneyber
René Kneyber
René Kneyber Lid Onderwijsraad & Wiskundeleraar
Jelle Jolles
Jelle Jolles
Jelle Jolles Universiteitshoogleraar Neuropsychologie VU Amsterdam
Marian Thunnissen
Marian Thunnissen
Marian Thunnissen Lector Dynamische Talentinterventies Fontys Hogeschool HRM en Psychologie
Patrick van der Duin
Patrick van der Duin
Patrick van der Duin Directeur STT
Maurice Peeters
Maurice Peeters
Maurice Peeters Director YoungCapital Academy
Ellis Bartholomeus
Ellis Bartholomeus
Ellis Bartholomeus Play Alchemist EllisinWonderland.nl
Lennart Graaff
Lennart Graaff
Lennart Graaff Oprichter BLOC
Maarten Huygen
Maarten Huygen
Maarten Huygen Onderwijsredacteur NRC
Koen Wessels
Koen Wessels
Koen Wessels Initiatiefnemer Bildung Academie
Anka Mulder
Anka Mulder
Anka Mulder Voorzitter College van Bestuur Saxion Hogeschool
Muriel Besemer
Muriel Besemer
Muriel Besemer Hoofd Educatie Het Nationale Theater
Milou Segers
Milou Segers
Milou Segers Directielid School of Understanding
Jan Drentje
Jan Drentje
Jan Drentje Rector van een school voor volwassenonderwijs
Ginie Servant-Miklos
Ginie Servant-Miklos
Ginie Servant-Miklos Senior Lecturer Erasmus University College
Annette Dölle
Annette Dölle
Annette Dölle auteur 'Nooit Af in het Onderwijs'
Ingrid Bruinen
Ingrid Bruinen
Ingrid Bruinen Trainer Bazalt
Joost Maarschalkerweerd
Joost Maarschalkerweerd
Joost Maarschalkerweerd Trainer Bazalt
Peter van Sabben
Peter van Sabben
Peter van Sabben CEO Growth Tribe Academy
Mieke Nauta
Mieke Nauta
Mieke Nauta Partner Nieuwe Ruimte voor Leren
Thomas Blekman
Thomas Blekman
Thomas Blekman Dean Global School of Entreprneurship
Ewoud de Kok
Ewoud de Kok
Ewoud de Kok CEO FreedbackFruits
Dolores Leeuwin
Dolores Leeuwin
Dolores Leeuwin Dagvoorzitter NRC Live Toekomst van Onderwijs
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke Geven hun visie
Programma

We bieden een zeer compleet en rijk programma. Na de lunch kun je ervoor kiezen om de blokken van het plenaire programma te volgen óf kies je voor een verdiepende sessie, met keuze uit 6 tracks. Tussendoor geven Fokke & Sukke hun visie op sprekers en reacties uit de zaal.

Tijd Inhoud Spreker
08:30
Inloop en ontvangst met koffie en thee
Lees meer

Wees op tijd!

09:00
Opening dagvoorzitter
09:15
Door(ge)dacht onderwijs
Lees meer

Welke maatschappelijke uitdagingen liggen voor volgende generaties en hoe kan onderwijs hieraan een belangrijke bijdrage leveren?
Denker des Vaderlands René ten Bos gunt ons een kijkje in zijn hersenspinsels en neemt ons mee in hoe het onderwijs(systeem) er in zijn ideale wereld uitziet.

09:40
Realitycheck | De Staat van het Onderwijs anno 2018
Lees meer

Realitycheck | De Staat van het Onderwijs anno 2018
Het lerarentekort, voorgenomen curriculum vernieuwing, kansen ongelijkheid: er liggen grote uitdagingen liggen om ons onderwijs te verbeteren.
In een debat gaan we in gesprek met betrokken en deskundige sprekers:
- Beter onderwijs: wat vraagt het om daartoe te komen, welke stappen zouden genomen moeten worden en welke prioriteiten stel je hierin?
- Vereconomisering van het onderwijs: hoe gaan we nadrukkelijker sturen op kwaliteit en minder op rendement en efficiency?
- Segregatie: wat is nodig voor meer aansluiting, hoe gaan we hierop sturen?
- Omgaan met bestuurlijke en administratieve drukte? Hoe kunnen bestuurders en docenten daar mee omgaan?

Onder leiding van:
Maarten Huygen, onderwijsredacteur NRC

10:30
Het lerende brein en de praktijk
Lees meer

Discussies over hoe we het onderwijssysteem en de manier waarop we leren kunnen verbeteren, zijn uitermate interessant. Maar als we wat afstand nemen, realiseren we ons dat de werking van ons brein een cruciale rol speelt in de ontplooiing. Kind en adolescent zijn nog ‘werk in uitvoering’. Daarom zijn het schools presteren, het verwerven van kennis en het opdoen van ervaringen sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de neuropsychologische functies. Tijd dus om te vernemen hoe ons lerende brein nou eigenlijk werkt en hoe docenten, bestuurders en onderwijsvernieuwers aan de slag kunnen met deze inzichten. Wat betekenen de nieuwe inzichten voor de praktijk van het onderwijs?

11:00
PAUZE
11:30
Lesgeven in de vierde industriële revolutie
Lees meer

Technologie maakt steeds meer haar intrede in het onderwijs. “Maar het is echt niet meer dan een geweldig hulpmiddel. Het pedagogische aspect erachter moet goed zitten. We spreken al over robots voor de klas maar die kunnen nooit de empathie en passie van de ‘echte’ leerkrachten benaderen “Timmers benadrukt het belang van een holistische, gepersonaliseerde benadering van onderwijs en laat aan de hand van eigen projecten zien dat technologie het mogelijk maakt om kinderen wereldwijd te betrekken bij maatschappelijke thema’s als migratie en klimaatverandering. Via Skype geeft Timmers onder meer les in vluchtelingenkampen.

12:00
Digitale vaardigheden
12:30
LUNCH
13:30
Leren van unusual suspects
Lees meer

Een leven lang leren door de bril van een recruiter
YoungCapital besloot tot de oprichting van een eigen academie omdat ze merkten dat de kennis en vaardigheden van young professionals die net van school kwamen niet altijd goed aansluit op de behoeften in de snel veranderende arbeidsmarkt.
Met name binnen de sectoren technologie en It en Financewaar de ontwikkelingen het snelst gaan, liep de recruiter tegen problemen aan. Hoe gaat het eraan toe op de academie en wat bieden zij young professionals in aanvulling op het curriculum van scholen en universiteiten?

13:50
De leeromgeving van de toekomst
Lees meer

Hoe kan het dat onderwijsomgevingen zo achterblijven op de veranderende maatschappij? Slechte luchtkwaliteit, geen (financiële) ruimte voor technologische innovaties en alles behalve flexibel. Zullen we dat eens omdraaien? Stel je voor: een fysieke leeromgeving die meegroeit met de onderwijsbehoefte van leerling en leraar. Niet alleen inspirerend maar ook gezond, flexibel en slim, waarin studenten en leerlingen kunnen worden voorbereid op de arbeidsmarkt van de toekomst. Lennart Graaff van BLOC heeft een visie en wilt samen met niet voor de hand liggende partners binnen 7 jaar alle onderwijsomgevingen transformeren. Denk en praat mee over hoe jouw ideale school, universiteit, klas of collegezaal eruit ziet!

14:20
DIALOOG SESSIE
Lees meer

In debat met studenten en kinderen over de toekomst van onderwijs

15:10
Lessen van docent van het jaar
Lees meer

Wat maakt iemand tot een onderwijsvernieuwer? Welke eigenschappen zijn handig, hoe kun je vaardigheden aanleren die leiden tot meer (ruimte voor) innovatie binnen het onderwijsveld.

16:00
Let the games begin
Lees meer

Interactieve afsluiting door Frisse Blikken. Met onder anderen Lonneke Nouwens (directeur) en Maarten Molenaar (game designer).

Frisse blikken helpt grote organisaties te veranderen, versnellen en vernieuwen. Door ondernemende slagkracht te bieden in projecten en creatieve concepten in te zetten zorgen we voor resultaat.

16:30
BORREL
KEUZE
Stel je eigen middagprogramma samen
Lees meer

Deze middag kunt u kiezen uit 18 sessies binnen zes verschillende tracks: 1. Onderwijsvernieuwing versus onderwijsverbetering2. De rol van de docent 3. Leren leren: Motivatie en betrokkenheid 4. Skills van de toekomst 5. Een leven lang leren 6. Technologie en Onderwijs

TRACK 1
Onderwijsvernieuwing versus onderwijsverbetering
TRACK 2
De rol van de docent
TRACK 3
Leren leren: Motivatie en betrokkenheid
TRACK 4
Skills van de toekomst
TRACK 5
Een leven lang leren
TRACK 6
Technologie en Onderwijs
Breakouts

Het programma heeft de opzet van een festival waarbij je na de lunch volledig jouw eigen programma samenstelt. Combineren kan  op alle denkbare manieren! Je hoeft dus niet verplicht 3 breakout-sessies in de middag te volgen, maar kan ook afwisselen met de blokken van het plenaire programma.

Maximaal 20 personen per sessie
Om interactie en verdieping te garanderen hanteren we voor de breakout-sessies een maximum van 20 plekken. Jouw keuze kun je doorgeven via de app die circa een week voorafgaand aan het event aan jou persoonlijk beschikbaar wordt gesteld.

Bekijk breakouts

Zes redenen om deze dag niet te missen

  • Podium
    Podium

    Onafhankelijk podium: actueel, kritisch en origineel

  • Sprekers
    Sprekers

    Laat je inspireren door studenten, experts en onderwijsvernieuwers.

  • Interactie
    Interactie

    Discusieer mee over digitalisering, rendementsdenken, segregatie en regeldruk

  • Netwerk
    Netwerk

    Leer van collega's en deel ervaringen tijdens denktanks in klein gezelschap

  • Up-to-date
    Up-to-date

    Maak kennis met spraakmakende en inspirerende initiatieven

  • Lunch & Borrel
    Lunch & Borrel

    Uitgebreid de tijd voor ontmoeting onder het genot van goed eten en drinken

Voor wie?

De afgelopen twee edities zat onze zaal bomvol met meer dan 300 deelnemers uit het onderwijs. We werden geroemd om de diversiteit van het publiek. Met onder andere aanwezig:

  • Onderwijsinstellingen (basis, middelbaar en hoger): docenten/leraren en bestuurders en onderwijsvernieuwers
  • Bedrijfsleven: zelfstandige onderwijsvernieuwers, onderwijsadviesbureaus, private onderwijsinstellingen, HR managers/consultants, bedrijfsopleidingen, talentontwikkelaars, P&O-medewerkers en onderwijsuitgevers
  • Overheid: directie, beleidsmakers en projectleiders op het gebied van onderwijs
Updates

Er is nóg geen man overboord…

Tijdens een overleg met het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zit ik naast onze voorzitter Pieter Duisenberg. Ik hoor hem vlammend praten over de grote golf…
Lees verder
Locatie

De Schiecentrale
Lloydstraat 5
3024 EA Rotterdam

De Schiecentrale ligt in het hart van het Lloydkwartier, vroeger het decor van allerlei havenactiviteiten.
Nu het centrum van de creatieve industrie in Rotterdam, waar veel film- en televisieproducenten, ICT’ers en kunstenaars gevestigd zijn.

Proost op mooie samenwerkingen!

Wij werken graag samen met innovatieve organisaties die een koplopersrol nastreven. Bent u geïnteresseerd om ook als partner aan te haken? Leuk! Neem contact op met Eva Diepenbroek via e.diepenbroek@nrc.nl en verken wat er mogelijk is.

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!