Nederland klaar voor contactloos betalen met wearables

Contactloos betalen is al behoorlijk ingeburgerd in Nederland, dus is het tijd voor de volgende stap, denkt Arjan Bol, country manager Mastercard Nederland.

Smartwatch-maker Garmin heeft vorig jaar zijn betaalfunctie naar ons land uitgerold en ook Fitbit maakt sinds begin dit jaar betalingen met de fitnesstracker en smartwatch mogelijk. Na het hardlopen even een koffie afrekenen met je wearable wordt zo heel gemakkelijk. In lijn met deze ontwikkelingen bieden Rabobank, ABN AMRO en ICS sinds kort contactloos betalen met een wearable.

Steeds snellere acceptatie
Ooit moesten we heel erg wennen aan het feit dat je met een bankpas geld uit de muur kon trekken. Vervolgens accepteerden we redelijk snel dat je met datzelfde pasje en een pincode in winkels kon betalen. Nog sneller ging de acceptatie van contactloos betalen, waarbij tot 25 euro geen pincode meer nodig is. Het betalen met wearables zoals een smartwatch is een logische vervolgstap en wordt in hoog tempo heel gewoon, is mijn verwachting.

“Betalen met wearables zoals een smartwatch is een logische vervolgstap en wordt in hoog tempo heel gewoon”

Begin 2018 deden we onderzoek naar hoe de Nederlandse consument tegenover betalen met wearables staat. Na Zweden en Frankrijk zijn Nederlanders het meest geïnteresseerd hierin (respectievelijk 41 %, 31 % en 27 % van de respondenten). Bijna zes op de tien transacties zijn al contactloos in de winkel, dus het voorwerk voor een brede acceptatie is gedaan.

Minder zorgen over veiligheid
Ook zorgen over de veiligheid zijn fors afgenomen. Het betalen met wearables is dan minstens net als veilig als met een pinpas – het gebruikte device is voorzien van een NFC-chip waarmee versleutelde informatie kan worden verstuurd en ontvangen. De consument koppelt zijn betaalpas of creditcard eenmalig met de wearable en vervolgens kan hij of zij gewoon contactloos betalen, op dezelfde manier en even veilig als met een contactloze bankpas.

Mensen vinden het daarnaast praktisch om met bijvoorbeeld hun horloge te betalen omdat zij deze over het algemeen vaker bij zich hebben dan hun betaalpas.

ABN AMRO-test: liefst betalen met wearable
The proof is in the pudding – ABN AMRO testte vorig jaar de bereidheid onder een groep van vijfhonderd Nederlanders. Zij kregen een slimme ring, horloge, armband of sleutelhanger waarmee ze in alle winkels met een contactloze terminal (inmiddels zo’n 91 procent van alle terminals) konden afrekenen. Na een proef van zes maanden gaf bijna acht op de tien deelnemers de voorkeur aan hun wearable boven een bankpas.

Garmin Pay en Fitbit Pay
Met de introductie van Garmin Pay en Fitbit Pay kan de rest van Nederland nu ook kennismaken met betalen per wearable. De consument koppelt zijn betaalpas online via de app aan respectievelijk de smartwatch of fitnesstracker.

Het blokkeren van de wearable vindt hier overigens ook plaats. Je kiest zelf een 4-cijferige pincode in de app tijdens het toevoegen van je digitale betaalpas. Je wearable vraagt vervolgens elke 24 uur of steeds als je de hem hebt afgedaan om die code als je wilt betalen. De beveiliging is geregeld via tokenization: informatie wordt versleuteld in een token zonder dat gevoelige gegevens worden verstuurd.

“Tot voor kort kwam betalen met wearables niet van de grond, omdat de afhandeling moest worden gedaan via cryptovaluta”

Tot voor kort kwam betalen met wearables niet van de grond, omdat de afhandeling moest worden gedaan via cryptovaluta. De introductie van Garmin Pay en Fitbit pay zijn daarentegen een mooi voorbeeld van een partnerships tussen traditionele spelers (de banken) en nieuwe partijen. Zo kan het bestaande ecosysteem innovaties aanbieden waar het grote publiek klaar voor is.

Veel draagvlak voor contactloos betalen
Ons onderzoek bevestigt dat er veel draagvlak is voor contactloos betalen. Of dat overwegend met een betaalpas of met smartphones of wearables zal worden gedaan, dat bepaalt de consument. De acceptatiegraad zal met name worden ingegeven door wanneer nog meer partijen en devices eveneens een betaalfunctie uitrollen op de Nederlandse markt en natuurlijk door de gebruikersvriendelijkheid.

Wil de consument een geïntegreerd device waarmee hij ook zijn voordeur kan openen en lampen bedienen of voldoet een Bonuskaart-achtige sleutelhanger die puur is bedoeld voor betalen? Dat zal de toekomst uitwijzen.


In de aanloop naar het NRC Live event Future of Finance publiceren wij regelmatig opiniestukken van onze sprekers en partners. Arjan Bol is als Country Manager verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie van Mastercard in Nederland. 

Bekijk hier het programma

 

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!