Wie heeft het lef om niet alleen te praten, maar ook te doen?

De polen smelten, het koraal verbleekt, de oceanen worden langzaam blauw van de indigo verfstof en toch blijven we met z’n allen maar lekker goedkope kleding consumeren en iedereen doet alsof er niets aan de hand is terwijl we echt wel weten dat mens en natuur worden uitgebuit om onze honger naar meer en goedkope kleding te stillen. Ik begrijp dit echt niet, iedereen weet het maar niemand doet wat.

Zijn we dan allemaal het slachtoffer van consumenten propaganda? De slaafse kant van de kledingindustrie wordt ons iedere dag voorgeschoteld. Hulpeloze mensen, zonder alternatief die schaamteloos worden uitgebuit door bedrijven die over een eerlijke kledingindustrie en zelfs over een circulaire economie praten. Vooral die laatste doet het tegenwoordig goed als lekker marketing sausje. Waar mijn kinderen toen ze jong waren een tijdje last hadden van ‘ketchup op alles’ is het nu ‘circulair op alles’.

“Wie heeft het lef om niet alleen over de circulaire economie te praten, maar ook mee te doen? Lees het prikkelende opiniestuk @bertvanson dat hij schreef voor @nrclive”
Tweet this!

Dan de vraag die misschien wel cruciaal is. Kan het wel echt? De circulaire economie als bedrijfsvoering. Bij MUD Jeans geloven we van wel. Wij laten met ons team zien dat het anders kan. Wij maken prachtige jeans met respect voor mensen en voor de natuur. We recyclen iedere jeans. Al onze grondstoffen worden hergebruikt.  De circulaire economie zit in ons DNA. Is allesbepalend.

Ik geloof dat er alleen een verandering plaats kan vinden als mensen lef tonen. Binnen bedrijven moeten mensen lef tonen door circulaire afwegingen zwaarder te laten wegen. Bij iedere keuze niet de financiële maar de circulaire motivatie doorslaggevend te laten zijn. Dat betekent dat er soms concessies moeten worden gedaan. Want niet iedere keuze is dan financieel de voordeligste. Voor ons is recyclen duurder dan nieuwe grondstof inkopen. Wij doen met ons team een stap terug in salaris en investeren ons eigen vermogen, onze kennis en ervaring in dit bedrijf.

Binnen bedrijven moeten mensen lef tonen door circulaire afwegingen zwaarder te laten wegen. 

We zijn een Benefit Corporation (B Corp), een bedrijf dat ondernemerschap inzet als middel om bij te dragen aan een betere wereld. Er wordt gezegd dat steeds meer consumenten eisen dat de bedrijven waarvan ze kopen een bijdrage aan de wereld leveren. Maar het blijkt een klein groepje. Het zijn de mensen die lef tonen. Die niet praten maar doen. Die hun manier van consumeren veranderen en verminderen. Deze mensen zetten zich af tegen een samenleving die verslaafd lijkt aan economische groei. Zij beseffen dat meer niet altijd gelukkig maakt.

Er wordt gezegd dat steeds meer consumenten eisen dat de bedrijven waarvan ze kopen een bijdrage aan de wereld leveren. Maar het blijkt een klein groepje. Het zijn mensen die lef tonen.

Ik ben er materialistisch op achteruit gegaan, maar ben trots op het hebben van een voorbeeldfunctie in de kledingindustrie. Elke transformatie begint bij een druppel. Lease A Jeans is misschien wel die druppel. Het slaat aan bij mensen uit alle hoeken van de wereld die ons nu weten te vinden, niet alleen om klant te worden maar ook om hun diensten aan te bieden. Het aanbod van jong, hoogopgeleid talent is fenomenaal. Ons kleine bedrijfje gaat er heel groot mee worden.

Elke transformatie begint bij een druppel.

Maar echt, om te komen tot een wereld zonder afval is er een totale omslag nodig in het denken van consumenten, overheid en bedrijven. Niet er alleen maar over praten niet de schone schijn ophouden, niet vanaf de zijlijn iets roepen, niet een heel klein deel van je collectie zogenaamd duurzaam maken, nee alles.

Om te komen tot een wereld zonder afval is er een totale omslag nodig in het denken van consumenten, overheid en bedrijven

Dus, mensen denk na. Besef dat het ons economische systeem is dat je probeert wijs te maken dat je gelukkig wordt van nieuwe producten. Het is een leugen. Het blijkt dat je gelukkig wordt van verbinding en ontwikkeling.

Bij MUD Jeans laten we zien dat je afval in goud kan veranderen. Als je maar over de lange termijn nadenkt. De financiële voordelen komen wel. Het begin bij het lef om te doen.


Bert werkte 30 jaar in de commerciële kledingindustrie. Op 23-jarige leeftijd vertrok hij richting het verre Oosten om daar textielhandel te doen voor een groot Nederlands bedrijf. Na omzwervingen in onder andere Hongkong kwam hij in Frankrijk terecht. Hier startte hij een bedrijf dat hij in 2008 verkocht. In 2012 besloot hij na een sabbatical dat het tijd was voor iets nieuws en richte hij MUD jeans op.


 

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!