Insurtechs dagen gevestigde verzekeraars uit, maar eten ze niet op

De aanname dat insurtechs traditionele verzekeraars overbodig maken is onzin, zegt Allianz. Wel hebben ze de ogen van traditionele spelers in de verzekeringsbranche geopend voor nieuwe mogelijkheden.

De digitale transformatie grijpt snel om zich heen. Traditionele bedrijven die zich niet snel genoeg weten aan te passen, worden ingehaald door innovatieve start-ups en verliezen hun bestaansrecht. Dit zijn misschien wel de meest gebruikte zinnen om het fenomeen van de digitale transformatie (en de impact daarvan op bestaande bedrijven) te beschrijven. En voor een belangrijk deel kloppen die zinnen ook wel; we hebben ook te maken met een trend die behoorlijk disruptief is.

“Insurtechs dagen gevestigde verzekeraars uit, maar eten ze niet op. Lees het prikkelende opiniestuk @allianznl @nrclive”
Tweet this!

Maar waar veel mensen aan voorbij gaan, is dat de digitale transformatie er niet per sé voor zorgt dat oude organisaties of businessmodellen verdwijnen; deze revolutie zorgt er vooral voor dat de waardeketen wordt opgeknipt. Daardoor kan iedereen doen waar hij of zij goed in is.

“De digitale transformatie zorgt er niet per sé voor dat oude organisaties of businessmodellen verdwijnen, maar vooral dat de waardeketen wordt opgeknipt”

Uitdagen van de gevestigde orde

Dat geldt zeker voor de verzekeringsbranche. Net als andere sectoren hebben we te maken met digitale startups die slimme, nieuwe businessmodellen bedenken en daarmee de gevestigde orde uitdagen. De opkomst van deze insurtechs heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de waardeketen in de verzekeringsbranche is opgeknipt in kleinere stukjes.

Insurtechs richten zich namelijk vaak op een stukje in de waardeketen waar ze een kans zien en ontwikkelen daar een dienst of product omheen. Dat kan zijn het afhandelen van schadeclaims, het bieden van een overzicht van al je polissen, of het op orde brengen van de administratie. In feite helpen insurtechs ons te versnellen in het klantgericht denken en het verbeteren van de gebruikerservaring in belangrijke delen van de waardenketen.

“Door insurtechs kunnen verzekeraars zich focussen op waar ze echt goed in zijn: het koppelen van een risico aan een prijs”

En dat kun je als verzekeringsbranche natuurlijk alleen maar toejuichen. Voor ‘traditionele’ verzekeraars geldt namelijk dat er voor veel onderdelen van de waardeketen wel een andere partij is die dat beter of efficiënter kan. Daardoor kunnen verzekeraars zich focussen op waar ze echt goed in zijn en dus de meeste waarde toevoegen. Namelijk: het koppelen van een risico aan een prijs en daar passende producten en diensten voor ontwikkelen.

Het mooie is, dat het ook steeds eenvoudiger wordt om je systemen te koppelen aan externe partijen. Dus waar aan de ene kant de waardeketen steeds meer wordt opgeknipt, is het ook steeds makkelijker om stukjes van die waardeketen aan elkaar te plakken. Slimme traditionele spelers incorporeren deze mogelijkheden maximaal met hogere klanttevredenheid of efficiëntie tot gevolg. Dat opent nu al een wereld van nieuwe mogelijkheden, de komende jaren zal dat alleen nog maar meer worden.

SnappCar

Een voorbeeld. SnappCar is een typische digitale startup, die middels een platform autobezitters koppelt aan mensen die tijdelijk een auto nodig hebben. Via SnappCar kun je dus een beschikbare, particuliere auto in de buurt vinden, de eigenaar betalen, maar ook de verzekering wordt door SnappCar geregeld.

Dankzij dit innovatieve businessmodel hebben we bij Allianz een verzekering ontwikkeld die de risico’s van car sharing afdekt. Die wordt automatisch aangeboden door SnappCar, maar het bracht ons ook op het idee om die verzekering ook buiten dit platform aan te bieden. Daarvoor hebben we een team vrijgemaakt dat een verzekeringsmodel aan het uitwerken is voor een slice insurance, oftewel een verzekeringsproduct dat je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld een dag de auto van je buurman leent.

SnappCar is niet de enige partij waar we in Nederland mee samenwerken. Zo werkt onze dochter Allsecur op het gebied van fraudedetectie en customer engagement samen met heel wat externe partijen op verschillende plaatsen in de waardenketen. Om ook in de toekomst waarde te blijven toevoegen voor haar klanten heeft Allianz een digital investment fund opgericht. Hiermee investeren we in digitale koplopers die onderdeel uitmaken van verzekerings-ecosystemen.

Ogen geopend

Kortom: je zou kunnen zeggen dat insurtechs ervoor hebben gezorgd dat de ogen van de traditionele spelers in de verzekeringsbranche werden geopend. Ze hebben laten zien dat je dankzij technologie op verschillende plekken in de waardeketen efficiënter kunt werken een betere klantervaring kunt aanbieden. Uiteindelijk ondervinden we allemaal alleen maar de voordelen van deze nieuwe manier van denken, dat geldt zeker voor de klant.


Dit stuk is geschreven vanuit Allianz. Allianz is partner bij het fintech event van NRC Live. Dit stuk is geschreven door Martijn Ollefers (Manager Digital & Data Science Allianz Benelux) en Jeroen Kruisdijk (Head of Strategic Projects Allianz Benelux).


In aanloop naar ‘De fintech-transformatie’ delen wij regelmatig opiniestukken van onze sprekers en partners.

bekijk programma

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!