Ondernemen en innoveren met impact

De masterclass heeft inmiddels plaatsgevonden. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe opleidingen en masterclasses van NRC Live of heb je een vraag over deze masterclass? Stuur een e-mail naar nrclive@nrc.nl of meld je aan voor onze nieuwsbrief. Tip: wellicht is onze Innovatie Bootcamp interessant voor jou? 


Voor moderne leiders met duurzame ambitie
Ondernemen heeft in de huidige economie een nieuwe betekenis gekregen. Naast een gezonde financiële businesscase wordt het streven naar maatschappelijke meerwaarde van steeds groter belang. Niet alleen vanuit je verantwoordelijkheid als bedrijf bij te dragen aan de maatschappelijke uitdagingen en duurzame doelen van deze tijd. Het is ook eigenbelang: een organisatie met een duidelijke en zingevende missie presteert zichtbaar beter. Maar hoe geef je concreet vorm aan missiegericht ondernemen?

Aan de slag met duurzame doelen
Van méér verdienen naar béter verdienen dus. Ga jij de uitdaging aan en wil jij duurzame doelen verankeren in jouw bedrijfsstrategie en -processen? Sluit je aan bij de Masterclass van NRC Live en maak de vertaalslag naar concrete acties voor jouw organisatie:

  • Wat zijn de (commerciële) kansen van duurzaamheid?
  • Hoe maak je de vertaalslag naar businessmodellen en kernprocessen?
  • Welke mindset en leiderschap is nodig om het verschil te maken?
  • Wat zijn financiële mogelijkheden voor missiegericht ondernemen?
  • En uiteindelijk: hoe meet, waardeer en rapporteer je over impact?

Sluit je aan bij de Masterclass ‘Doing Business & Doing Good’ en ga met een betrokken groep aan de slag met dé businessuitdaging van deze tijd.

Inhoud Masterclass
Tijdens deze intensieve reeks van 4 middagen komen de volgende thema’s aan bod:

  • 9 mei – Transities en duurzame kansen
    Wat is de impact van grote maatschappelijke transities op jouw organisatie?
  • 16 mei – Mindset, leiderschap en samenwerking
    Wat is nodig om de slag te maken?
  • 6 juni – Duurzame financiering
    Wat is een goede maatschappelijke en financiële business case?
  • 13 juni – Nieuwe businessmodellen
    Hoe maak je jouw businessmodel toekomstbestendig?

Jouw praktijk centraal
Wat kun je verwachten? Een solide basis met kennis, perspectieven en praktijkvoorbeelden voor het creëren van maatschappelijke en economische meerwaarde. Maar ook: sparren met koplopers, experts en andere veranderaars voor de vertaalslag van theorieën naar jouw organisatie. Tijdens de masterclass worden veel praktijkcases behandeld en door de setting en kleine groep is er veel ruimte om ook jouw praktijk centraal te stellen. Al tijdens het programma zet je nieuwe ideeën om naar acties en deel je uitdagingen en persoonlijke adviezen voor verbetering.

Meld je nu aan!
Dit programma geeft je de kennis, handvatten en inspiratie om invulling te geven aan zakendoen in de nieuwe economie. Aarzel niet en sluit je aan bij de 4-daagse Masterclass ‘Doing Business & Doing Good’ van NRC Live in samenwerking met Impact Hub Amsterdam.

Meer informatie?
Neem contact op met Sanne Bruinstroop, Programmamaker NRC Live (email s.bruinstroop@nrc.nl, tel.020-7553921)

Lees meer

Tatiana Glad
Tatiana Glad Oprichter & Managing Director Impact Hub
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen Directeur Duurzaam Ondernemen NS
Marc de Wit
Marc de Wit Director Strategic Alliances Circle Economy
Bekijk alle sprekers...
Voor wie?

Bedrijfsleven: duurzame ondernemers, beslissers, scenarioplanners en projectleiders die (mede)verantwoordelijk zijn voor strategievorming en implementatie, consultants, MVO- en CSR-managers, marketing en branding, public affairs, hr-managers.

(Semi)-overheid, wetenschap, maatschappelijke/duurzame organisaties: onderzoekers, beleidsmakers en projectleiders die zich bezighouden met duurzaamheid en sociaal ondernemerschap.

Take-aways
  • Kennis over maatschappelijke ontwikkelingen en zakendoen in de nieuwe economie
  • Kennis over duurzame strategie, businessmodellen, processen en financiering
  • Inspiratie, ideeën en handvatten voor implementatie van duurzame innovatie
  • Best practices van koplopers met lessen voor eigen organisatie
  • Ondersteuning bij uitdagingen en persoonlijke adviezen voor verbetering
  • Een netwerk van moderne leiders en veranderaars om te blijven sparren en leren

Docenten

Tatiana Glad
Tatiana Glad
Tatiana Glad Oprichter & Managing Director Impact Hub
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen Directeur Duurzaam Ondernemen NS
Eric Buckens
Eric Buckens
Eric Buckens Directeur ABN AMRO Social Impact Investments
Carolien de Bruin
Carolien de Bruin
Carolien de Bruin CEO & Founder C-Change
Marc de Wit
Marc de Wit
Marc de Wit Director Strategic Alliances Circle Economy
Mark Kulsdom
Mark Kulsdom
Mark Kulsdom Ecopreneur The Dutch Weed Burger
Joost de Kluijver
Joost de Kluijver
Joost de Kluijver Founder Closing the Loop
Joy Lodarmasse
Joy Lodarmasse
Joy Lodarmasse Manager Diversiteit en Inclusie Alliander
Hubertine Roessingh
Hubertine Roessingh
Hubertine Roessingh Co-director B Lab Europe
Maarten de Jong
Maarten de Jong
Maarten de Jong Managing Director Oneplanetcrowd
Sandra Gevaert
Sandra Gevaert
Sandra Gevaert Eigenaar QYO
Frederik van Droffelaar
Frederik van Droffelaar
Frederik van Droffelaar Programma directeur en strategisch adviseur Impact Hub en D3 advies
Programma
  • Dag 1: Transities en duurzame kansen
  • Dag 2 Mindset, leiderschap en samenwerking
  • Dag 3 Duurzame financiering
  • Dag 4 Nieuwe businessmodellen

Grote maatschappelijke transities dagen bedrijven uit om te veranderen. Talenten en consumenten binden zich meer en meer aan duurzame merken en de ‘business as a force for good’ wordt in de nabije toekomst geen uitzondering, maar de norm. Wat betekenen deze megatrends voor het bedrijf van de toekomst?

Tijd Inhoud Spreker
14.00
Aankomst en kennismaking
14.30
Het grote plaatje
15.30
Duurzame missie als motor voor innovatie
Lees meer

Sustainability ontwikkelt zich in rap tempo van een niche, naar kernactiviteit binnen de bedrijfsstrategie. Ook bij de NS: treinreizigers in Nederland reizen vanaf 1 januari 2017 als eersten ter wereld volledig op windstroom. Hoe maakte de NS deze omslag? Ervaringen van een duurzame koploper.

16.30
Vertaalslag naar jouw praktijk
17.00
How Shift Happens (EN)
Lees meer

Veel van onze huidige systemen (politiek, financieel, ecologisch) worden uitgedaagd of zelfs doorbroken. Waarom en wanneer vinden deze grote maatschappelijke transities plaats? Hoe herken je de verandering en hoe anticipeer je tijdig op de marktcontext van morgen? Tatiana geeft inzicht in deze theorie van verandering en identificeert een aantal rollen die je hierin kunt spelen.

18.00
Change-Maker: C-Change
Lees meer

Een positieve missie verzilveren: hoe veranker je strategische doelstellingen in de kernprocessen van de organisatie? Hoe incorporeer je de SDG’s? En hoe maak je de omslag naar anders denken en anders doen? Een helder verhaal gebaseerd op ervaring en inzichten uit de praktijk.

19.00
Reflectie, praktijkopdracht en netwerkborrel

Bij de aanpak van maatschappelijke en duurzame vraagstukken is leiderschap nodig om de (cultuur) omslag te realiseren. Wat zijn kenmerken van creatieve leiders die de versnelling moeten gaan brengen? Hoe krijg je intern en extern de juiste mensen mee en hoe blijf je wendbaar om in te kunnen blijven spelen op nieuwe ontwikkelingen?

Tijd Inhoud Spreker
14.00
Aankomst en delen ervaringen
14.30
Impact als mens en leider
15.30
Talent, leiderschap en cultuurverandering
Lees meer

Verrassende inzichten en innovatieve en onconventionele oplossingen komen voort uit een samenspel van zienswijzen, culturen, kennis en ervaringen. Hoe doorbreek je vastgeroeste systemen, neem je de twijfels van sceptici weg en verander je hen in pleitbezorgers?

16.30
Vertaalslag naar jouw praktijk
17.00
Hoe krijg je mensen mee?
Lees meer

Appreciative Inquiry (ofwel AI) is een aanpak die helpt bij het genereren van nieuwe ideeën en modellen met focus op sterktes en op wat mensen echt belangrijk vinden. AI helpt om (grote) groepen mensen te betrekken in een collectief creatieproces. Tijdens deze sessie leert je hoe je deze krachtige aanpak kunt toepassen voor verandering.

18.00
Change-Maker: Dutch Weed Burger
Lees meer

Echte verandering bereik je door samenwerking. Mark verruilde zijn rol als activist voor een rol als sociale ondernemer en gesprekspartner van het bedrijfsleven, een ‘unlikely ally’. En met succes: de Dutch Weed Burger groeit uit tot een serieus alternatief voor vlees.

19.00
Reflectie, praktijkopdracht en netwerkborrel

In aanloop naar de veranderende businessmodellen van dag 4, kijken we vanuit het financiële perspectief naar de purpose-driven onderneming. Welke kansen bieden nieuwe ontwikkelingen op het gebied van financiering voor andere manieren van ondernemen?

Tijd Inhoud Spreker
14.00
Aankomst en delen ervaringen
14.30
Het financiële perspectief
15.30
Sociale impact en nieuwe verdienmodellen
Lees meer

In de nieuwe economie krijgt geld zijn oorspronkelijke functie terug: een middel om waardecreatie mogelijk te maken. Banken, pensioenfondsen en private-equity-investereerders zoeken naar mogelijkheden om naast financieel rendement ook sociaal en/of duurzaam rendement te behalen. Hoe kunnen investeerders sociale activiteiten ook financieel mogelijk maken en in welke vorm?

16.30
Vertaalslag naar jouw praktijk
17.00
Meten van impact
Lees meer

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven en investeerders om financiële én maatschappelijke impact te meten. Leer van B Corp, een beweging van organisaties als ‘force for good’, hoe je inzicht geeft in waardecreatie voor de onderneming, klanten, werknemers, de maatschappij en het milieu.

18.00
Change-Maker: OnePlanetCrowd
Lees meer

Maarten de Jong is als mede-oprichter van OnePlanetCrowd dagelijks betrokken bij duurzame startup initiatieven. Met hem discussieren we over het belang van het innoveren van (duurzame) financieringsmodellen en de “power of the crowd”.

19.00
Reflectie, praktijkopdracht en netwerkborrel

Om van praten naar de praktijk te komen, is denken in andere generatie businessmodellen noodzakelijk. Modellen die tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) creëren. Hoe maak je jouw businessmodel toekomstbestendig?

Tijd Inhoud Spreker
14.00
Aankomst en delen ervaringen
14.30
Kansen voor meervoudige waardecreatie
15.30
Het circulaire businessmodel
Lees meer

In deze tijd van maatschappelijke verandering is er meer dan ooit een behoefte naar nieuwe business modellen. Samen met Marc de Wit verkennen we het Circulaire Business Model en bespreken we hoe de circulaire economie kansen bied en invloed zal hebben op traditionele ondernemingen en de maatschappij.

16.30
Vertaalslag naar jouw praktijk
17.00
Chaordic Organisation (EN)
Lees meer

‘Chaordic’ verwijst naar een organisatie die de kenmerken van de chaos en orde combineert. De term werd bedacht door Dee Hock, de oprichter en voormalig CEO van VISA. Tatiana deelt de basis van het Chaordic Design concept en maakt de vertaalslag naar de invoering van een chaordische benadering in jouw organisatie.

18.30
Change-Maker: Closing the Loop
Lees meer

De Circulaire Economie vraag om een transitie in denken en om andere vormen van organiseren. Joost de Kluijver verduurzaamt met Closing the Loop de industrie achter mobiele telefoons, zodat uiteindelijk iedereen, van multinationals tot Afrika, hiervan profiteert. Lessen van de business case van afgedankte mobieltjes.

19.00
Reflectie, praktijkopdracht en netwerkborrel
Locatie

Impact Hub Amsterdam
Linnaeusstraat 2C
1092 CK Amsterdam

Impact Hub is uitstekend bereikbaar met OV, per fiets of met de auto. Kijk hier voor meer informatie.

In samenwerking met


Impact Hub Amsterdam is onderdeel van de internationale Impact Hub community van social innovators met meer dan 15.000 leden in 80+ locaties. Impact Hub Amsterdam heeft in zijn 8-jarig bestaan duizenden professionals in duurzaamheid geïnspireerd, geholpen en met elkaar verbonden zodat zij meer impact kunnen maken. Dit doen we door een sterk netwerk te bouwen en te faciliteren, evenementen te organiseren, werkplekken te bieden en acceleratie programma’s te ontwikkelen. Het Impact Hub Amsterdam netwerk bestaat uit ruim 700 impact makers, innovators en investeerders. Jaarlijks verwelkomen we 10,000 unieke bezoekers, organiseren we meer dan 250 impact events, en leiden we meer dan 150 ondernemers op met onze programma’s.

 

Veelgestelde vragen
  • Welke kosten zijn in de prijs inbegrepen?

    De prijs is inclusief opleidingsfaciliteiten, catering en materialen. Daarnaast ontvangt u een maand lang gratis lidmaatschap van Impact Hub Amsterdam.

  • Fiscale aftrek voor uw studiekosten

    Wist u dat u als zelfstandig ondernemer of als werknemer altijd gebruik kunt maken van de persoonsgebonden aftrek of de fiscale aftrek voor studiekosten? Dit houdt in dat de kosten van scholing, met inachtneming van een drempel op uw inkomen, in mindering gebracht kunnen worden. Op deze manier betaalt de fiscus een gedeelte van uw opleiding.

  • Hoe groot is de groep?

    De opzet van de masterclass is om met een kleine groep mensen met elkaar, experts en koplopers de interactie aan te gaan. Groot genoeg om van elkaar te kunnen leren en klein genoeg om uw eigen casuïstiek in te brengen.

Meer informatie?
Neem contact op met Sanne Bruinstroop, Programmamaker NRC Live
Email s.bruinstroop@nrc.nl | Tel.020-7553921

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!