Duurzaam en sociaal ondernemen als strategie

Waarom duurzame koplopers ook financieel succesvoller zijn dan een gemiddelde organisatie
Van de duurzame voedingsproducent, het armoedebestrijdende IT-bedrijf en de klimaatneutrale bouwer tot de eerlijke kledingketen; in alle branches streven bedrijven naar nieuwe, sociale vormen van ondernemen.

En met succes: duurzame koplopers zijn ook financieel succesvoller dan een gemiddeld bedrijf. Maar je hoeft geen Tony’s Chocolonely of Moyee Coffee te zijn om positieve impact te maken. Ontdek tijdens Impact Day hoe je ook als regulier bedrijf maatschappelijke waarde kunt combineren met een toekomstbestendige businesscase. Met onderwerpen als:

  • De businesscase voor het brede bedrijsleven: hoor hoe grote én kleine bedrijven sociaal, klimaatneutraal en circulair innoveren.
  • De betekeniseconomie: van voeding, toerisme en mobiliteit tot energie en kleding – in welke branches is verantwoord ondernemen economische noodzaak?
  • De valkuilen: leer van de fouten van anderen om zelf succesvol een duurzame strategie door te voeren.

Let op: profiteer tot 15 december van onze 2=1 deal. Neem als MVO-manager jouw CEO mee, kom samen met een klant of nodig juist je partner in een strategische samenwerking uit.

Stel jouw eigen programma samen

  • Ontmoet koplopers: Tijdens het programma ligt de nadruk op het creëren van gedeelde waarde voor bedrijf en maatschappij: hoe doe je dat? Landal GreenParks, Moyee Coffee en CodeGorilla lichten hun duurzame business case toe. Ontmoet hen tijdens één van de intieme koplopersessies, leg jouw vragen voor en vertaal hun verhaal naar jouw eigen organisatie.
  • Pitch jouw eigen gespreksonderwerp: Wil je zelf ook een onderwerp inbrengen? Dat kan. Pak als bezoeker zelf de kans om een thema op het programma te zetten en pitch jouw gespreksonderwerp voor iedereen. Voor de twee onderwerpen met de meeste stemmen maken wij een plek vrij tijdens het keuzeprogramma.

Impact Award

Grote en kleine bedrijven kunnen ook meedingen om de NRC Live Impact Award, waarvan de finale tijdens Impact Day wordt gehouden. Jury en publiek kiezen elk een winnaar die zich onderscheidt op sociaal vlak, water, afval, duurzame gebouwen, voeding, gezondheid of een duurzame productieketen.

Ontmoetingsplek

Wil jij bouwen aan een toekomstbestendig businessmodel en zoek je naar nieuwe inzichten, inspiratie en praktische handvatten om duurzaamheid in je bedrijfsstrategie te verankeren? NRC Live  Impact Day is dé ontmoetingsplek waar relevante kennis en expertise wordt gedeeld voor sociaal én succesvol ondernemen. Mis het niet en meld je nu aan.

Lees meer

In het kort
  • Datum 8 februari 2018
  • Tijden 09:30 - 17:00
  • Locatie Beurs van Berlage, Amsterdam
  • Mailadres voor vragen: nrclive@nrc.nl
  • Telefonisch contact via: 020 755 39 21

Zes redenen om er bij te zijn

  • Podium
    Podium

    Onafhankelijk podium: actueel, kritisch en origineel

  • Sprekers
    Sprekers

    Bevlogen visionairs, experts en ervaringsdeskundigen aan het woord

  • Interactie
    Interactie

    Sparren op niveau met verdiepingssessies in de middag

  • Netwerk
    Netwerk

    Leer van elkaar en ontmoet koplopers tijdens intieme koplopersessies

  • Up-to-date
    Up-to-date

    De laatste trends en ontwikkelingen rondom ondernemen met impact

  • Lunch & Borrel
    Lunch & Borrel

    Aan alles is gedacht. Uitstekend eten, drinken en uitgebreide netwerkmomenten.

Sprekers

Tanja Roeleveld
Tanja Roeleveld
Tanja Roeleveld MVO Manager van het Jaar Landal GreenParks
Guido van Staveren
Guido van Staveren
Guido van Staveren Founder Moyee Coffee
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen Directeur Duurzaam Ondernemen NS
Maria van der Heijden
Maria van der Heijden
Maria van der Heijden Directeur-bestuurder MVO Nederland
Diem Do
Diem Do
Diem Do CEO CodeGorilla
Mark van Baal
Mark van Baal
Mark van Baal Founder Follow This
Dieuwertje Damen
Dieuwertje  Damen
Dieuwertje Damen Co-founder Rainbow Collection
Yvonne Bakkum
Yvonne Bakkum
Yvonne Bakkum Managing Director FMO Investment Management
Japke-d Bouma
Japke-d Bouma
Japke-d Bouma Columnist #jeukwoorden NRC
Ykje Vriesinga
Ykje Vriesinga
Ykje Vriesinga Journalist NRC
Max Christern
Max Christern
Max Christern Dagvoorzitter
Nieuwe sprekers
Nieuwe sprekers
Nieuwe sprekers Binnenkort bekend!
Voor wie?

Bedrijfsleven: duurzame ondernemers, CEO’s, beslissers en scenarioplanners die (mede)verantwoordelijk zijn voor de strategische koers van een organisatie, consultants, MVO- en CSR-managers, marketing en branding, public affairs, hr-managers

(Semi)-overheid, wetenschap, maatschappelijke/duurzame organisaties: onderzoekers, beleidsmakers en projectleiders die zich bezighouden met duurzaamheid en sociaal ondernemerschap

Financieel: beleggers in duurzame ontwikkelingen, impact-investeerders

Programma

NRC Live Impact Day zet aan tot interactie, inspireert en biedt een onafhankelijk podium om belangrijke trends rondom duurzaam ondernemen, transitiedenken, impactgedreven ondernemerschap en de veranderende rol van bedrijfsleven bij maatschappelijk relevante vraagstukken te agenderen.

Tijd Inhoud Spreker
08:45
Ontvangst
09:30
Opening Dagvoorzitter
09:45
Column | Jeukwoorden van sociaal ondernemen
Lees meer

Impact maken, duurzaam ondernemen, shared value, purpose; welke jeukwoorden zouden volgens NRC-columnist Japke-d. Bouma eigenlijk nooit meer mogen?

10:05
De betekeniseconomie | waar staan we?
Lees meer

“Praatclubs zijn passé”, “minder slecht is niet meer goed genoeg” en “kantelpunten zijn binnen handbereik”, schrijft MVO Nederland in haar laatste trendrapport. Komt de betekeniseconomie inderdaad steeds dichterbij? Hoe ziet die er dan precies uit? En welke branches gaan het snelst veranderen?

10:40
Duurzaam ondernemen als strategie
Lees meer

Duurzame koplopers zijn succesvoller dan een gemiddeld bedrijf. Merken met een duidelijk sociaal en duurzaam verhaal kunnen op die manier klanten en talent aan zich binden. Maar hoe zorg je dat dit verhaal ook in de hele organisatie wordt verankerd? En hoe houd je als bestuurder jouw eigen doelen scherp?

11:15
Pauze
11:35
Van groot bedrijf tot startende sociaal ondernemer | de business case
Lees meer

Sociaal ondernemen en economisch succes kan heel goed samengaan, maar de business case is voor elk bedrijf anders. Van grote, bestaande bedrijven die de omslag proberen te maken naar een business model met positieve maatschappelijke impact tot de startende sociaal ondernemer; de kansen en uitdagingen verschillen enorm. Vier Nederlandse koplopers over hun duurzame business case.

12:35
Boze tongen | De valkuilen van ondernemen met impact
Lees meer

Zijn de duurzame doelen wel verweven met de bedrijfscultuur? Maak je je als bedrijf geen kwetsbaar doelwit door jezelf als sociale koploper te profileren? Kun je groeien en je eigen “purpose” behouden? Maak je wel écht een verschil? Een speciaal panel van boze tongen legt de koplopers uit het vorige programma-onderdeel de valkuilen voor van ondernemen met impact.

12:55
Unconference | Pitches
Lees meer

Waar wil jij het over hebben? Pak als bezoeker zelf de kans om een thema op het programma te zetten en pitch jouw gespreksonderwerp voor iedereen. Voor de twee onderwerpen met de meeste stemmen maken wij een plek vrij tijdens het keuzeprogramma.

13:00
Pauze
14:00
Keuzeprogramma
Lees meer

Stel je eigen programma samen. Met keuze uit: Interview met sprekers uit het ochtendprogramma, 4 koplopersessies en unconference.

15:15
Pauze
15:35
NRC Live Impact Award 2018
Lees meer

Welke Nederlandse ondernemingen onderscheiden zich op maatschappelijk en sociaal vlak, water, afval, duurzame gebouwen, voeding en gezondheid of een duurzame productieketen? Jury en publiek kiezen elk een winnaar van de NRC Live Impact Award 2018.

16:30
Borrel!
Locatie

Beurs van Berlage
Damrak 243
1012 ZJ Amterdam

De Beurs van Berlage ligt gevestigd op loopafstand van Amsterdam CS. Parkeren kan bij: Parkeergarage Oosterdok, De Bijenkorf, P1 Centraal Station en Q-park de Kolk.

Partners

Wij werken graag samen met innovatieve organisaties die een koplopersrol nastreven. Bent u geïnteresseerd om ook als partner aan te haken? Leuk! Neem contact op met Eva Diepenbroek via e.diepenbroek@nrc.nl en verken wat er mogelijk is.

Aanmelden

Vorig jaar waren we met bijna 300 deelnemers uitverkocht. Wil jij er dit jaar zeker bij zijn? Bestel dan nu je tickets. Let op: de snelle beslisser profiteert tot 15 december van de aanbieding 2 tickets voor de prijs van 1. Neem als MVO-manager jouw CEO mee, kom samen met een klant of nodig juist je partner in een strategische samenwerking uit.

Bestel 2 tickets voor de prijs van 1
Terugblik 2017

Korte videoimpressie van de tweede editie van Impact Day in 2017.

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!