Innoveren vanuit 'purpose'

Dit event heeft inmiddels plaatsgevonden. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe events op het gebied van duurzaamheid, innovatie en technologie? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Terugblik Impact Day

Het was een inspirerende dag in de Beurs van Berlage. Samen met zo’n 250 deelnemers en 27 enthousiaste sprekers was het een conferentie met volop nieuwe inzichten en dynamiek.

Enkele highlights:

  • Andy Last trapte de dag af met een sterke overview over het ‘hoe en waarom’ van een maatschappelijke missie.
  • Heeft Nederland het ‘tipping point’ al bereikt in de omschakeling naar een nieuwe economie waar duurzaamheid voorop staat? Volgens Willemijn Verloop nog niet!
  • “How to stimulate recycling? Idea by Heineken is to design a bottle that gets sexier with use.” Aldus Blanca Juti.
  • Gelukkig geen arrestatie voor Selma Seddik met haar Pieper bier, maar wel een frisse presentatie over het behouden van sociale focus bij groei.
  • Vijf sterke startups streden voor de titel NRC Live Startup van het Jaar. NoFoodWasted is door het publiek verkozen tot winnaar. Gefeliciteerd!
  • In de middag konden onze deelnemers kiezen uit verschillende verdiepende sessies met o.a. Lars Falch, Annerieke Douma en Stef van Dongen.
  • De dag werd afgesloten met het verkiezingsdebat over de impact economie met kandidaat-Kamerleden. Vuurwerk bij VVD versus GroenLinks over belastingen en D66 en PvdA waren het opvallend met elkaar eens over de deeleconomie. Tot slot een constructief debat tussen CDA en ChristenUnie waarbij het publiek de politici onder vuur legde over het sociaal ondernemerschap.

Herbeleef de dag (of kijk wat je hebt gemist) en bekijk de eerste foto’s op onze Facebookpagina. Er is bovendien volop getwitterd. Lees de Twitterfeed terug via #nrclive voor een korte samenvatting van de dag.

Duurzaamheid als motor voor innovatie
Een nieuwe maatschappelijke realiteit daagt bedrijven uit om te veranderen. De consument van nu verbindt zich meer en meer aan duurzame merken. Of we het tipping point naar de nieuwe economie al bereikt hebben of niet, nu al onderscheiden winnaars op moeilijke markten zich door innovatiekracht te koppelen aan duurzame en sociale impact.

Hoe leid jij jouw organisatie naar duurzaam succes? Schaar je onder de koplopers en kom op 9 februari naar Impact Day.

Impact Day 2017
Op 9 februari laten topsprekers zien hoe je, met vallen en opstaan, de weg naar succesvol ondernemen met impact inslaat. Je krijgt antwoord op deze, en meer, vragen:

  • De omslag maken: hoe integreer je duurzaamheid in jouw bedrijfsstrategie?
  • Hoe houd je bij schaalvergroting de focus op maatschappelijke impact?
  • Hoe maak je impact als leider?
  • Welke innovatieve technieken kunnen helpen om jouw doelen te bereiken?
  • Wat is er mogelijk in de samenwerking met bedrijven, (semi)-overheden en non-profits?

En ook: hét verkiezingsdebat over de impact economie!

Leer van pioniers
Missiegedreven ondernemingen groeien uit tot competitieve organisaties. Om een maatschappelijke impact te kunnen blijven maken is financiële winst een vereiste. Maar, hoe houd je die balans? Hoe behouden succesvolle koplopers hun duurzame en sociale focus? Leer van successen, maar ook van hun grootste mislukkingen. Een inspiratiebron voor ondernemingen en overheden!

Zakelijke kansen van SDG’s
Om de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s)  te behalen is de rol van het bedrijfsleven cruciaal. Een last voor organisaties of juist een kans? In deze video vertelt Steve Howard, CSO IKEA en spreker vorig jaar, hoe klimaatdoelen enorme zakelijke kansen bieden. Tijdens Impact Day maken topsprekers dit inzichtelijk en krijg je antwoord op vragen als:

  • Hoe ga je concreet met SDG’s aan de slag?
  • Hoe kun je succesvol ondernemen met een positieve impact op milieu en samenleving?
  • Hoe moet je straks rapporteren over je duurzame beleid?

Storytelling, zo doe je dat
Een goed merk vraagt niet om aandacht, maar krijgt aandacht. Waarom? Zij hebben een purpose, een duidelijke missie. Bovendien weten ze dit verhaal goed te vertellen. Wat is het geheim van goede storytelling? Experts delen nieuwe inzichten.

Betrokken talent binden en laten groeien
Niet alleen klanten voelen zich meer betrokken bij een missiegedreven onderneming, ook werknemers laten zich enorm motiveren als zij achter de missie en waarden van een bedrijf staan. Ondernemen met duurzame impact is dé manier om talent aan je te binden.

  • Hoe zorg je voor een cultuuromslag
  • Hoe laat je werknemers floreren binnen je bedrijf?
  • Niet alleen financiële winst is winst. Hoe vertaal je duurzame doelen en resultaten naar stakeholders?

Hét verkiezingsdebat over de impact economie
De impact economie verdient ook meer politieke aandacht. Tijdens Impact Day organiseert NRC Live daarom samen met Social Enterprise NL een verkiezingsdebat met kandidaat-kamerleden als Dennis Wiersma (VVD), Kees Verhoeven (D66), Ronald van Raak (SP) en Tom van der Lee (GroenLinks). Praat met hen mee over de structuren van de economie, met overstijgende thema’s zoals het belastingstelsel, de deeleconomie, de rol van financiële instellingen en het ondernemingsrecht.

Maak het waar!
Wil jij bouwen aan een toekomstbestendig businessmodel en zoek je naar nieuwe inzichten, inspiratie en praktische handvatten om duurzaamheid in je bedrijfsstrategie te verankeren, impact te meten en de volgende stap te maken? Zorg dan dat je Impact Day niet mist en meld je snel aan.

Tip: In de aanloop naar Impact Day vragen wij onze sprekers opiniestukken te schrijven. Lees deze hier

 

Lees meer

Nelleke van der Puil
Nelleke van der Puil VP materials LEGO Group
Andy Last
Andy Last Auteur Business on a Mission
Blanca Juti
Blanca Juti Chief Corporate Relations Heineken
Bekijk alle sprekers...

Zes redenen om er bij te zijn

  • Interactie
    Interactie

    Sparren op niveau met verdiepingssessies in de middag

  • Netwerk
    Netwerk

    Drie werelden samen: bedrijfsleven, politiek en wetenschap

  • Podium
    Podium

    Onafhankelijk podium: actueel, kritisch en origineel

  • Sprekers
    Sprekers

    Bevlogen visionairs & koplopers aan het woord

  • Up-to-date
    Up-to-date

    De laatste trends en ontwikkelingen rondom ondernemen met impact

  • Lunch & Borrel
    Lunch & Borrel

    Aan alles is gedacht. Uitstekend eten, drinken en gezelschap

Sprekers

Andy Last
Andy Last
Andy Last Auteur Business on a Mission
Blanca Juti
Blanca Juti
Blanca Juti Chief Corporate Relations Heineken
Onno Dwars
Onno Dwars
Onno Dwars Green Leader 2016
Nelleke van der Puil
Nelleke van der Puil
Nelleke van der Puil VP materials LEGO Group
Stef van Dongen
Stef van Dongen
Stef van Dongen CEO Enviu
Talitha Muusse
Talitha Muusse
Talitha Muusse Oprichter De Energieboot
Selma Seddik
Selma Seddik
Selma Seddik Co-founder Instock
Bas van Abel
Bas van Abel
Bas van Abel Co-founder Fairphone
David Snellenberg
David Snellenberg
David Snellenberg Co-founder Dawn
Dennis Wiersma
Dennis Wiersma
Dennis Wiersma VVD
Kirsten van den Hul
Kirsten van den Hul
Kirsten van den Hul PVDA
Salima Belhaj
Salima Belhaj
Salima Belhaj D66
Agnes Mulder
Agnes Mulder
Agnes Mulder CDA
Tom van der Lee
Tom van der Lee
Tom van der Lee GroenLinks
Eppo Bruins
Eppo Bruins
Eppo Bruins ChristenUnie
Marlon van Dijk
Marlon van Dijk
Marlon van Dijk Managing director van Sinzer
Annerieke Douma
Annerieke Douma
Annerieke Douma Circle Economy
Jan Willem Velthuijsen
Jan Willem Velthuijsen
Jan Willem Velthuijsen Chief Economist PwC
Eduard Burer
Eduard Burer
Eduard Burer Founder Recruit for Good
Gert-Jan Sikking
Gert-Jan Sikking
Gert-Jan Sikking Senior adviseur verantwoord beleggen PGGM
Linda Midgley
Linda Midgley
Linda Midgley Sustainability & resp. governance PwC
Lars Falch
Lars Falch
Lars Falch Founder Powerpeers
Willemijn Verloop
Willemijn Verloop
Willemijn Verloop Founder & Director Social Enterprise NL
Patrick Joosen
Patrick Joosen
Patrick Joosen Regiodirecteur BPD
Marga Hoek
Marga Hoek
Marga Hoek Oprichter Business for Good
Ton Rodenburg
Ton Rodenburg
Ton Rodenburg Founder ARA M/V
Marieke Hart
Marieke Hart
Marieke Hart Dagvoorzitter
Voor wie?

Bedrijfsleven: duurzame ondernemers, CEO’s, beslissers en scenarioplanners die (mede)verantwoordelijk zijn voor de strategische koers van een organisatie, consultants, MVO- en CSR-managers, marketing en branding, public affairs, hr-managers

(Semi)-overheid, wetenschap, maatschappelijke/duurzame organisaties: onderzoekers, beleidsmakers en projectleiders die zich bezighouden met duurzaamheid en sociaal ondernemerschap

Financieel: beleggers in duurzame ontwikkelingen, impact-investeerders

Programma

NRC Live Impact Day zet aan tot interactie, inspireert en  biedt een onafhankelijk podium om belangrijke trends rondom duurzaam ondernemen, transitiedenken, impactgedreven ondernemerschap en de veranderende rol van bedrijfsleven bij maatschappelijk relevante vraagstukken te agenderen.

Tijd Inhoud Spreker
9:30
Opening door dagvoorzitter
09:45
Bouwen aan een duurzaam merk
Lees meer

Wat zijn de commerciële voordelen van een duurzame of een sociale missie? Hoe bouw je aan een duurzaam merk en hoe ziet verantwoordelijk leiderschap eruit? Andy Last, co-founder van adviesbureau salt, interviewde kopstukken uit het bedrijfsleven (o.a. Paul Polman van Unilever en Adam Elman van Marks & Spencer) over het waarom en hoe van een maatschappelijke missie en schreef hierover het boek “How to build a sustainable brand”.

10:20
Het grote plaatje | waar staan we nu?
Lees meer

Hoe staat het met de omschakeling naar een nieuwe economie, waar duurzaamheid voorop staat? Wat betekenen grote gebeurtenissen in Nederland en wereldwijd, zoals de nieuwe Energieagenda en de verkiezing van Donald Trump in de VS, voor het bereiken van het tipping point? En wat zijn de vooruitzichten voor de toekomst?
Een overzicht van het grote plaatje en de vertaling naar de persoonlijke verhalen en doelen die daarbij horen.
Met: Jan Willem Velthuijsen (RUG, PwC), Willemijn Verloop (Social Enterprise NL),
Bas van Abel (Fairphone), Marga Hoek (Business for Good)

11:00
Pauze
11:20
Impact bij grote bedrijven
Lees meer

Niet alleen bij de kleine sociale ondernemingen, ook bij de allergrootste bedrijven wereldwijd staan “purpose” en “responsible leadership” hoog op de agenda. Hoe kun je tegelijkertijd een positieve impact maken, je marktaandeel vergroten en je merk versterken? Gedachten van een insider.

11:50
Bedrijf in beweging
Lees meer

Hoe maak je als groot bedrijf de omslag naar duurzaam ondernemen? Hoe zorg je dat innovatie voortkomt vanuit jouw “purpose”? Wat zijn de voordelen van een duurzaam merk en wanneer schuurt het tussen jouw missie en de economische kosten? Inspiratie van een bedrijf dat de omslag heeft gemaakt.

12:10
Groei met behoud duurzame focus
Lees meer

Hoe houd je jouw sociale focus terwijl je groeit en moet concurreren op een competitieve markt? Verhaal van een ondernemer die “purpose” en “profit” combineert.

12:40
Lunch
13:40
Storytelling
Lees meer

Hoe vertaal je een maatschappelijke missie of doel naar een goed verhaal? En hoe kun je hiermee je merk versterken?

14:00
Talent binden en invloed geven
Lees meer

Van de generatie millenials wil een grote meerderheid haar kennis en kunde inzetten voor een positieve impact. Je kunt dus talent aan je binden met betekenisvol werk. Hoe doe je dat en hoe zorg je dat dit talent binnen jouw bedrijf ook daadwerkelijk invloed kan hebben en uit kan groeien tot de volgende generatie verantwoordelijke leiders?
Met: Talitha Muusse (Energieboot), Ton Rodenburg (ARA M/V Human Resource Communication), Eduard Burer (Recruit for Good)

14:30
Startup pitchwedstrijd
Lees meer

Welke zakelijke initiatieven die tegelijkertijd een positieve invloed hebben op sociaal of duurzaam vlak hebben de meeste impact? De vijf finalisten zijn: Gyre, I hate Statistics, Xeelas, NoFoodWasted & SpeedComfort

15:00
Pauze
15:15
Interactieve sessies & verkiezingsdebat
Lees meer

In de middag kunt u zelf kiezen welke interactieve sessie u bijwoont. Thema's die behandeld worden zijn: Leiderschap, innovatie, meten & rapporteren en duurzame businessmodellen. Daarna kunt u aanschuiven bij een rondetafelgesprek over het zelfde onderwerp.

Tussen 16:10 en 17:10 kunt u er ook voor kiezen om het verkiezinsdebat over de impact van de economie bij te wonen.

17:10
Borrel
Locatie

Beurs van Berlage
Damrak 243
1012 ZJ Amsterdam

De Beurs van Berlage ligt gevestigd op loopafstand van Amsterdam CS. Parkeren kan bij: Parkeergarage Oosterdok, De Bijenkorf, P1 Centraal Station en Q-park de Kolk.

Updates

Finalisten Impact Startup van het Jaar bekend

UPDATE - Welke startup gebruikt zijn innovatief vermogen om een positieve maatschappelijke impact te combineren met zakelijk succes? Tijdens Impact Day 2017 organiseert NRC Live, in samenwerking…
Lees verder
Partners

Partners van NRC Live geloven in de kracht van onafhankelijke en relevante content om verder te professionaliseren. En om daarmee zowel economisch als maatschappelijk impact te genereren.

Streeft uw organisatie ernaar altijd een stap vooruit te denken én te doen? Verken een mogelijke samenwerking en mail Eva Diepenbroek: e.diepenbroek@nrc.nl

Ja, ik ben er bij

Bezoekers krijgen als extraatje het boek Impact Creators, waarin strategiebureau Rainbow Collection artikelen en interviews heeft gebundeld over merken die een positieve impact maken in de wereld.

Bestel kaarten
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!