MVO, een must voor elk bedrijf

Hoe kun je succesvol, maatschappelijk, sociaal en duurzaam ondernemen als dat niet de core business van je bedrijf is? Hoe benut je de ESG’s (Environmental, Social & Governance) maximaal voor een toekomstbestendig bedrijf? Wat zijn de beste strategieën? En hoe veranker je ze in de kern van de organisatie op korte en lange termijn? Sinds 2018 moeten de grootste bedrijven in Nederland verplicht openheid geven over milieu- en maatschappelijk beleid zo heeft de Europese Raad bepaald. Daarmee wordt ondernemen met impact de nieuwe norm.

Tijdens deze conferentie duiken we in de succesfactoren, businessmodellen en valkuilen van impactvol ondernemen en leer je van grote denkers, topondernemers en frisse start-ups die het verschil maken.

Wat je meeneemt van deze conferentie
• Het grote verhaal – waarom duurzaam ondernemen noodzakelijk is voor een toekomstbestendig bedrijf
• Inzicht in verschillende strategieën voor de kern van je bedrijf.
• Praktijkvoorbeelden en cases van duurzame impact én winst.
• Antwoord op vraag: hoe dan? Met workshops over o.a. impactmanagement, methodes en businessmodellen.

Mis deze dag niet!

Laat je wakker schudden over toekomstbestendig ondernemen met duurzame impact én winst.

In het kort
  • Conferentie Donderdag 23 mei 2019
  • Locatie Stichting DOEN, Amsterdam
  • Tijden 9:00-17:00
  • Tarieven Regulier: €399
    Start-ups eerste 20 tickets: €99
  • Mailadres voor vragen info@nrc.nl
  • Telefonisch contact via 020 755 39 21
  • Programmamaker Lotte Sluiter

Sprekers

Babette Porcelijn
Babette  Porcelijn
Babette Porcelijn Auteur ‘De Verborgen Impact’ en directeur Think Big Act Now
Robert-Niels van Droffelaar
Robert-Niels van Droffelaar
Robert-Niels van Droffelaar Mede-eigenaar Impact Hub en Lead Partnerships
Jaap Korteweg
Jaap Korteweg
Jaap Korteweg Oprichter De Vegetarische Slager
Edith Kroese
Edith  Kroese
Edith Kroese Directrice en eigenaar Avance Impact
Iris van den Akker
Iris van den Akker
Iris van den Akker Commercieel Manager Product as a Service ABN AMRO
Ernest van de Voort
Ernest van de Voort
Ernest van de Voort Manager Business Development, Marketing en Concepts Albron
Stefan Verhoeven
Stefan Verhoeven
Stefan Verhoeven Managing Director Miele Nederland
Rodney Irwin
Rodney  Irwin
Rodney Irwin Managing Director World Business Council for Sustainable Development (WBCSD)
Wieteke Graven
Wieteke  Graven
Wieteke Graven Partner McKinsey & Company
Udo Kock
Udo Kock
Udo Kock Loco-Burgemeester & Wethouder Economische Zaken
Kilian Wawoe
Kilian Wawoe
Kilian Wawoe Organisatiepsycholoog en Assistant Professor HR Management
Boudewijn Mos
Boudewijn Mos
Boudewijn Mos Co-Founder & Director Business Development, EcoChain Technologies
Michel Scholte
Michel  Scholte
Michel Scholte Directeur en oprichter True Price en Impact Institute
Jasper Snoek
Jasper  Snoek
Jasper Snoek Financieel Directeur Stichting DOEN/DOEN Participaties
Patrick van Weerelt
Patrick  van Weerelt
Patrick van Weerelt Head of Office of the UNSSC Knowledge Centre for Sustainable Development
Ellen Oetelmans
Ellen Oetelmans
Ellen Oetelmans Manager Amsterdam Impact
Joost de Kluijver
Joost de Kluijver
Joost de Kluijver Directeur en Oprichter Closing the Loop
Marieke Eyskoot
Marieke Eyskoot
Marieke Eyskoot Dagvoorzitter
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke
Fokke & Sukke Geven hun visie
Programma
Tijd Inhoud Spreker
9.00
Ontvangst
9.30
Opening
9.35
Welkomstwoord
9.40
De Grote Impact Quiz
Lees meer

Hoe bedrijven de grootste impact kunnen maken. Op basis van onderzoek en haar boek ‘De Verborgen Impact’ test u uw kennis o.l.v. Babette Porcelijn.

10.00
Keynote: Why businesses should care about sustainability to become future-proof
Lees meer

How do companies measure and manage risk, gain competitive advantage and seize new opportunities by understanding environmental, social and governance (ESG) information? Why should mainstream business care about these ESG’s to become future-proof? The Managing Director of the World Business Council for Sustainable Development’s (WBCSD) Rodney Irwin travels all the way to The Netherlands from Geneva to share his view and awswer your questions in a Q & A! (ENG)

10.30
Baanbrekende strategieën voor impact
Lees meer

Welke strategieën kun je als bedrijf adopteren om impact te maken, ook al dat niet tot de kern van je organisatie behoort? We zetten er vijf op een rij, inclusief de randvoorwaarden voor succes.

10.55
Fokke en Sukke
Lees meer

Dagelijks op de achterpagina van NRC, nu live op het podium! Striptekenaar Bastiaan Geleijnse voorziet de conferentie van commentaar met Fokke en Sukke strips.

11.00
Pauze
11.20
De Vegetarische Slager: 5 ondernemerslessen voor duurzame winst
Lees meer

Keynote: Het belang van lange termijn denken voor impact. Hoe verankerde directeur Korteweg het in de strategie? Wat voor moreel kompas gebruikt hij? Hoe weegt hij financiële belangen versus duurzame belangen, en wanneer is een marge goed genoeg? Een interview.

11.45
Als grote corporate aan de slag met PaaS – hoe dan?
12.15
Lunch
13.15
Impactstrategieën in de praktijk - 4 masterclasses
Lees meer

Hoe pakken verschillende strategieën uit in de praktijk? Van opschaling tot overname door een multinational, investeren in derden of optimalisatie in de eigen productieketen; leer van de successen en valkuilen van topondernemers die je voorgingen.

1. Impact maken in de gehele productieketen als businesscase. Boudewijn Mos, Co-Founder EcoChain Technologies B.V.

2. Overname door een multinational, een goed idee? Jaap Korteweg, directeur Vegetarische Slager.

3. Het rendement van impact investeren. Jasper Snoek, CFO van DOEN Participaties.

4. De businesscase van circulaire IT, de case van Closing the Loop. Joost de Kluijver, directeur Closing the Loop & Arnoud Walrecht, directeur Director KPMG Sustainability / Global Circular Economy Lead at KPMG Nederland.

14.30
Impact maken, maar hoe dan? - 4 masterclasses
Lees meer

Hoe pak je het aan om als bedrijf echt duurzaam succesvol te ondernemen? Dat begint bij de verankering van impactmanagement in de kern, en kies de juiste methode voor jouw bedrijf om te zien waar je de meeste winst kunt behalen.

1. Impactmanagement: van goede intenties naar sturen op impact. Edith Kroese, directrice Avance Impact.

2. Bereken de werkelijke prijs van jouw product. Michel Scholte, directeur True Price Foundation.

3. Gelijkheid op de arbeidsmarkt: De rol van bedrijven. Wieteke Graven, Partner McKinsey & Company

4. Succesfactoren voor publiek-private samenwerking met maatschappelijke impact. Robert-Niels van Droffelaar, mede-eigenaar Impact Hub en Lead Partnerships & Ellen Oetelmans, manager Amsterdam Impact

15.30
Pauze
16.00
De SDG’s zijn als een Rubic’s Cube – we moeten aan alle kanten tegelijk werken
Lees meer

De SDG’s zijn inmiddels gemeengoed in het bedrijfsleven. Patrick van Weerelt (Head of Knowledge Center UN) neemt je mee in de huidige stand van zaken en blikt vooruit – wat staat er na 2030 op de agenda, en welke rol heb je als bedrijf? Is het voldoende om je met één of enkele SDG’s bezig te houden?

16.20
Intermezzo
16.30
Keynote: Hoe je de boardroom overtuigt van verandering
Lees meer

Hoe overtuig je het MT en collega’s tot in de haarvaten van het bedrijf om impact als kern van de organisatie te zien? Met wereldwijde ervaring biedt HR-specialist Kilian Wawoe inzicht en handvatten voor het omgaan met weerstand en verandering in de bedrijfscultuur.

17.00
Borrel
Voor wie?
  • Bedrijfsleven: CEO’s, beslissers, strategen, scenarioplanners die (mede-) verantwoordelijk zij voor de strategische koers van een organisatie, consultants, MVO – en CSR managers, duurzame ondernemers, start-ups en social enterprises.
  • (semi)- overheid, wetenschap en maatschappelijke organisaties: beleidsmakers, projectleiders en onderzoekers op het gebied van MVO/CSR, sociaal ondernemen, duurzaam ondernemen en impact maken.
  • Financieel: beleggers in social enterprises en impact-investeerders.

6 redenen om deze dag niet te missen

  • Podium
    Podium

    Onafhankelijk podium: actueel, kritisch en agenderend.

  • Netwerk
    Netwerk

    Kom samen en verbind met verschillende high-level strategen, beslissers en beleidsmakers uit diverse sectoren.

  • Up-to-date
    Up-to-date

    In één dag bijgepraat over de theorie en praktijk van strategieën voor impact.

  • Interactie
    Interactie

    Sparren op niveau en inspiratie opdoen in motiverende setting.

  • Experts
    Experts

    Bevlogen sleutelspelers, van ondernemers tot visionairs en start-ups.

  • Lunch & Borrel
    Lunch & Borrel

    Uitgebreide lunch en lekkere borrelhappen op duurzame wijze.

Bestel nu jouw tickets!
  • Onze partners
  • Netwerkpartners
Locatie

Stichting DOEN
Beethovenstraat 200
1077 JZ Amsterdam

De locatie van stichting DOEN is een van de meest duurzame gerenoveerde gebouwen van Nederland. Ze kregen het hoogst haalbare duurzaamheidslabel: BREEAM Outstanding. Het is een water- en energieneutraal gebouw dat 84% minder energie verbruikt dan een standaard nieuw gebouwd kantoorgebouw. Per jaar stoot het 150 ton minder CO2 uitstoot dan vergelijkbare gebouwen. De locatie is het beste en eenvoudigste te bereiken per openbaar vervoer en met de fiets.

Updates

Kopen of koken: That’s the question!

Kopen of koken is een overweging die wij als professionals in de wereld van eten en drinken dagelijks maken. Maken wij de gerechten die op…
Lees verder
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!