De kracht van Bellingcat en crowd-sourced gaming

De moord op de journalist Jamal Khashoggi op het consulaat van Saoedi-Arabië in Istanbul is een van de mysteries van het moment en leidt tot stevige diplomatieke spanningen. Met fascinatie keek ik enkele weken geleden naar ‘De Wereld Draait Door’. Hierin zet journalist Christiaan Tiebert, aangesloten bij het onderzoekscollectief Bellingcat uiteen hoe zij met een groep journalisten en een groep van duizenden amateuronderzoekers proberen uit te vogelen wat het ware verhaal is achter de moord op Khashoggi. Hun bron? Louter openbare nieuwsberichten en open source informatie.

“Lees meer over de kracht van Bellingcat en crowd-sourced gaming van Maarten Molenaar @frisse_blikken dat hij schreef in aanloop naar de gamification workshop @nrclive”
Tweet this!

De spelende maatschappij

Bellingcat is een internationaal collectief van journalisten die op basis van digitale bronnen en voornamelijk vrijwilligers onderzoeksjournalistiek bedrijven. Bellingcat weet dit collectief aan te spreken én te trainen om de waarheid te achterhalen door de inzet van spel. En dat is fascinerend. Op social media, zoals via het twitteraccount ‘@quiztime’ weten de initiatiefnemers van Bellingcat hun volgers te stimuleren door van een digitale zoektocht een spel te maken. Iedere dag posten zij een foto met een puzzel. Bijvoorbeeld een kaasfondue waarvan onderzocht moet worden op basis van open source informatie waar deze gegeten is en wat deze kostte.

De initiatiefnemers van Bellingcat stimuleren hun volgers door van een digitale zoektocht een spel te maken.

Zo stimuleren zij deelnemers zichzelf uit te dagen, te leren onderzoeken en bij te dragen aan de belangrijkste mysteries en strafzaken van de afgelopen jaren, zoals de moord op Khashoggi.

Van zolderkamer naar ‘serious gaming’

Als game-designer ben ik gefascineerd en enthousiast door voorbeelden als deze. De spelindustrie is in de afgelopen 20 jaar immens gegroeid en alleen al in de digitale markt werd in 2017 een bedrag van 110 miljard omgezet (voor de beeldvorming, de filmindustrie wist in 2017 ‘slechts’ 41 miljard om te zetten). De markt is volwassen en is allang niet meer in handen van nerds en pubers op zolderkamers.

De geschiedenis van de media leert ons dat hetgeen wat goed aanslaat in de entertainmentindustrie zich altijd een weg vindt naar de ‘serieuze’ kant van de wereld zoals onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven. Een reeds gevestigde verschijningsvorm hiervan is het zogeheten ‘serious gaming’ of ‘applied gaming’ waarin spellen expliciet worden ontworpen om mensen iets te leren. Nederlands mag zich na Korea zelfs de tweede grootste exporteur van dit leerinstrument noemen.

Nederlands mag zich na Korea de tweede grootste exporteur van serious gaming noemen.

Gamification

Een nog veel interessanter gevolg van de ‘spelende maatschappij’ is gamification. Het toepassen van spelontwerp in een non-game context. Hierbij kijken we naar wat spellen motiverend maakt en passen dat toe in het dagelijks leven. Dit kan leiden tot een spel, maar dat hoeft niet. Zo kan gamification bijdragen aan een hogere betrokkenheid en gedragsverandering.

Gamification kan bijdragen aan een hogere betrokkenheid en gedragsverandering.

Het gamification voorbeeld van Bellingcat laat ons zien dat het inzetten maken van spelprincipes een grote rol kan spelen in het bewegen en motiveren van groepen mensen. Door goed te kijken naar wat mensen drijft (het beter willen worden in puzzels, je bijdrage kunnen leveren aan een grote zaak, andere kunnen verslaan in het vinden van oplossingen) en dit in te zetten in een dagelijkse challenge ontstaat een vrijwillig en hoog betrokken groep mensen waar de gemiddelde corporate organisatie jaloers op kan zijn.

Hoe mooi zou het zijn als je ook in een professionele context duizenden mensen vrijwillig weet te bewegen om een bijdrage te leveren aan de grootste uitdagingen van je organisatie?

In iedereen schuilt een gamer

Deze vorm van crowd-sourced gegamificeerd onderzoek zien we steeds vaker terug. En hierin loopt de zorg al een tijd voorop. Zo zoeken gamers mee naar een medicijn naar Alzheimer door het oplossen van puzzels, analyseren zij in een racegame tegelijkertijd hartritme filmpjes op storingspatronen en werd zelfs op Lowlands een bijdrage geleverd aan epidemiologisch onderzoek door de inzet van een zombiegame via een app.

Ik ben er van overtuigd dat in iedereen een gamer schuilt. De kunst is om deze te vinden en te motiveren

Laten we deze voorbeelden uitbreiden! Ik ben er van overtuigd dat in iedereen een gamer schuilt. De kunst is om deze te vinden en te motiveren. Wanneer we dit doen hoop ik dat we in de toekomst niet alleen spel gebruiken om moorden of ziekten op te lossen, maar samen en collectief een betere wereld gaan scheppen. ‘One challenge at the time’!


Maarten Molenaar is lead game designer bij Frisse Blikken. Hij heeft jarenlange ervaring als spelontwikkelaar voor uiteenlopende organisaties en is docent tijdens de NRC Live Workshop Gamification. Met veel energie en boordevol inzichten, neemt hij je mee in de wereld van flow, beloning en feedback loops.


Bekijk de workshop

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!