Daag je medewerkers uit om met zowel links als rechts te spelen

Onze wereld verandert sneller dan ooit. Of het nu gaat om de impact van klimaatverandering of de mogelijkheden van nieuwe technologie. Innovatie staat voor veel bedrijven hoog op de strategische agenda om toekomstbestendig te blijven. Tegelijkertijd vraagt de business van vandaag aandacht. Het kunnen laveren tussen deze twee vraagt om nieuwe vaardigheden. Ondernemende medewerkers, oftewel social intrapreneurs, kunnen hierin het verschil maken.

Om te blijven scoren is het voor bedrijven niet langer genoeg om enkel met één been te spelen. Het draait naast de huidige business van klanten en winst, ook om de business van de toekomst waarin het draait om relevantie voor stakeholders en het creëren van waarde binnen ecologische grenzen. Deze nieuwe soort van tweebenigheid vraagt om outside-in innovatie en nieuwe vaardigheden van medewerkers.

Medewerkers moeten dan ook uitgedaagd worden om niet langer enkel de traditionele KPI’s van hun manager te behalen. Geef hen dan, net zoals op het voetbalveld, ook de speelruimte om zowel met links als met rechts te scoren. En als dit talent nog iets is wat enkel bekend is van voetballers als Messi of Ronaldo wordt het de hoogste tijd om dit soort vaardigheden te leren en hiermee te experimenteren.

Scoren met Social Intrapreneurship

We hebben het al steeds vaker over het nut van sociaal ondernemerschap en voor bedrijven betekent dit bijvoorbeeld ook het inkopen bij sociale ondernemingen. Social Intrapreneurship is echter nog relatief nieuw, en voor bedrijven een kans om een positieve bijdrage aan een maatschappelijk of duurzaamheidsprobleem te combineren met ontwikkelen van nieuwe toekomstbestendige producten en/of diensten. Het draait hierbij om het aanjagen van ondernemerschap van gemotiveerde medewerkers, het samenwerken met nieuwe partners zoals startups en ontwikkelen en introduceren van nieuwe business concepten.

“Ga erop uit, verken samen de wereld om je heen en vind nieuwe klantvragen die er vandaag, morgen en overmorgen nog toe doen.”

Juist deze aanpak vraagt om ook een tweebenige strategie van bedrijven: het optimaliseren van huidige processen, maar tegelijkertijd het verkennen van nieuwe markten en kansen. Oftewel, zowel terug als vooruit kunnen kijken. Het eerste is daarbij een stuk gemakkelijker en ook de realiteit van veel bedrijven. Want er wordt veel gepraat over innovatie, maar het doen, en hier succesvol in zijn, is een stuk moeilijker.

Wij roepen op tot minder praten en navelstaren, en stap in het speelveld. Al in 2014 werd de “social intrapreneur” door Forbes uitgeroepen tot medewerker van het jaar: gedreven professionals die vanuit hun bedrijf de wereld beter willen maken. Weet wie deze buitengewone medewerkers zijn binnen jouw bedrijf en geef hen de kans om naast hun ‘dagelijkse werk’ buiten te spelen en aan nieuwe verbindingen te bouwen.

Oefen je tweebenigheid en ben ook buitengewoon

Daag hen uit om niet alleen met rechts te schieten, maar ook eens met links. Ga erop uit, verken samen de wereld om je heen en vind nieuwe klantvragen die er vandaag, morgen en overmorgen nog toe doen. Wij roepen op tot meer aandacht voor ondersteuning en ontwikkeling van deze tweebenige medewerker van de toekomst. In het voetbal is tweebenigheid meer en meer een standaard geworden voor topspelers. Laten we deze trend ook in het bedrijfsleven inzetten en zorgen dat deze nieuwe kwaliteit niet langer is voorbehouden in Nederland aan bedrijven als Unilever of Philips.

Wat houd je nog langer tegen om hier mee aan de slag te gaan? Er is onderzoek gedaan naar Social Intrapreneurship door o.a. RSM en Universiteit Utrecht: nieuwe generaties medewerkers vragen om meer betekenisvol werk en de meeste organisaties snakken naar nieuwe toekomstbestendige groei. Spot medewerkers met de juiste vaardigheden en stel het buitengewone elftal van jouw organisatie samen. Bepaal nieuwe regels, geef een startsignaal en scoor samen met links en rechts voor een duurzame toekomst van jouw bedrijf!


Mathijs Koper is mede-oprichter en directeur van Outside Inc. Hij is een verbinder en heeft in de afgelopen 15 jaar als ondernemer veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en bedrijven. In de programma’s van Outside Inc. weet Mathijs nieuwe invalshoeken toe te voegen en verbindingen te maken met bedrijven, kennisorganisaties en ondernemers die voor snelheid, inspiratie en continuïteit zorgen. Naast zijn werk bij Outside Inc. is hij ook een van de drijvende krachten van de startup accelerator World Startup Factory en mede-oprichter van social enterprise Fair Medicine en Our Oceans Challenge.



In maart is in Rotterdam de NRC Live Impact Challenge van start gegaan. NRC Live biedt, in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), ImpactCity en Outside Inc., 100 professionals uit bedrijfsleven, overheid en wetenschap de kennis, inspiratie en het netwerk om bij te dragen aan een betere wereld met financieel resultaat. Kijk hier voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van toekomstige NRC Live events? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Suggesties voor een spreker?

Suggesties voor een spreker?

Ken jij iemand die goed zou kunnen spreken op een van onze events? Stel dan een spreker aan ons voor!